Ik wil een vloeistof vacuüm trekken om alle luchtbellen eruit te trekken hoe kan ik dit het beste en het snelste doen

Het gaat zich met name om een vloeistof met een hoge viscositeit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (5)

Dat gaat niet, als je het vacuüm trekt gaat de vloeistof koken, en dat zijn een hele hoop bubbeltjes hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Daar gaan we weer. De vraagsteller heeft het hier over een vloeistof met een hoge viscositeit. Olieën vallen hieronder. Als zo een vloeistof zou gaan koken bij drukverlaging zouden alle hydrolische apparaten voortdurend met kokend spul in hun leidingen en pompen zitten. Het hoeft geen betoog dat dit niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd, niet alle vloeistoffen tonen hetzelfde gedrag als water. Vacuumtechniek wordt veel toegepast om bellen te verwijderen.
Dat lukt alleen met een vrij kostbare vaccuümmpomp en stevig laboratorium materiaal.
Het woord vaccuüm is in dit opzicht misleidend. je kunt de druk op deze manier aanzienlijk verlagen, maar een vacuüm is niet bereikbaar.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Wij gebruiken op het werk een laboratoriumcentrifuge om de luchtbellen uit een vloeistof met een hoge viscositeit te onttrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lucht zit vaak opgelost in de vloeistof, die slinger je er niet uit (centrifuge) en die trek je er niet uit met vacuum.
Het is een bekend verschijnsel dat bij hoge temperaturen gassen MINDER oplosbaar zijn in vloeistoffen dan bij lage temperaturen.
Door -indien mogelijk- de vloeistof door verhitting tot koken te brengen, verdrijf je de opgeloste lucht het beste.
Als je dan even doorkookt , zodat de bovenstaande lucht verdreven wordt en vervangen door vloeistofdamp en direct daarna het vat afsluit. kan er geen nieuwe lucht in de vloeistof oplossen.Houd rekening met implosiegevaar.
Gelukkig neemt bij het verhogen van de temperatuur ook dikwijls de viscositeit af (behalve bij oa. water) zodat de damp- en luchtbellen sneller de vloeistof verlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht (of damp zit opgesloten in de dikke vloeistof en kan dus zeeer moeilijk ontsnappen. Er wordt in andere antwoorden gesteld om de vloeistof te laten koken, maar dat is geen goede oplossing. Tijdens het koken onstaan spontaan vloeistofdampen die zich net als lucht gedragen. Verwarm de vloeistof zo ver dat er nog net geen luchtbellen en vloestofdamp onstaan, zodat de viscositeit lager van de vloeistof lager wordt. Zet de vloeistofcontainer vevolgens op een trilplaat om de luchtbellen te helpen opstijgen en onsnappen.