Een nachtkijker is een verrekijker die men ook 's avonds en 's nachts kan gebruiken, dus niet overdag.

De voorwaarden zijn dat er voldoende licht door de kijker kan en er ook weer uitkomt. De zogenaamde uittreepupil van de kijker moet dan een diameter van minimaal 7 mm hebben. Het menselijk oog heeft namelijk 's nachts een grotere pupil dan overdag. Als deze gelijk is aan de uittreepupil van de kijker, ziet men optimaal.

De uittreepupil van de kijker kan je zien als je de kijker een eindje van je afhoudt en naar het lichtpunt kijkt dat je in het oculair ziet. Hij is ook te berekenen door de diameter van de objectieflens te delen door de vergroting. Beide kenmerken zijn terug te vinden in de "sterkte" van de kijker. Bijvoorbeeld een 7×50 kijker heeft een uittreepupil van 50 / 7 = 7,1 mm, en is dus nachtkijker. een kijker met een sterkte van bijvoorbeeld 10×22 heeft een uittreepupil van 2,2 mm en is dus niet geschikt als nachtkijker.

Nachtkijkers dienen niet verward te worden met nachtzichtapparatuur en infraroodkijkers. Deze maken gebruik van elektronische beeldversterking en zijn veel duurder. Voor meer hierover, zie de artikelen Beeldversterker, Nachtzichtapparatuur en Infraroodkijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werking van een nachtkijker
Veel mensen zien de nachtkijker als een wonder der techniek dat je in donkere plaatsen de mogelijkheid biedt om gewoon rond te kijken. Die mensen komen er echter bedrogen uit. Hoewel de nachtkijker inderdaad een vernuftig stukje techniek is, is het geen wondermiddel. In een donkere grot, waar absoluut geen licht is van maan of sterren heb je niets aan een nachtkijker als deze niet is voorzien van een infrarood-illuminator. Deze illuminator richt een straal infrarood licht op het te bekijken onderwerp, wat vervolgens door de nachtkijker kan worden vertaald naar een beeld. Die vertaling gaat (simpel weergegeven) als volgt:
Het donkere beeld komt binnen in de kijker via het objectief. Vervolgens wordt dit beeld versterkt, waarbij het beschikbare licht wordt omgezet in electronen, welke op hun beurt weer het beeld doorgeven aan een fosforscherm. Dit scherm is groen, het bekende beeld dat je dus ook te zien krijgt door een nachtkijker. Hierbij zal je duidelijk zijn, dat als er geen licht is om te versterken, er ook geen beeld is. Daarom is er dus soms (in een grot of gesloten gebouw) infrarood licht nodig om te zorgen dat er wel licht is. Dit infrarood licht zie je met het blote oog niet, maar het is voldoende voor de nachtkijker om mee te werken en een beeld te vormen.

Een nachtkijker is een verrekijker die men ook 's avonds en 's nachts kan gebruiken.

De voorwaarden zijn dat er voldoende licht door de kijker kan en er ook weer uitkomt. De zogenaamde uittreepupil van de kijker moet dan een diameter van minimaal 7 mm hebben. Het menselijk oog heeft namelijk 's nachts een grotere pupil dan overdag. Als deze gelijk is aan de uittreepupil van de kijker, ziet men optimaal.

De uittreepupil van de kijker kan je zien als je de kijker een eindje van je afhoudt en naar het lichtpunt kijkt dat je in het oculair ziet. Hij is ook te berekenen door de diameter van de objectieflens te delen door de vergroting. Beide kenmerken zijn terug te vinden in de "sterkte" van de kijker. Bijvoorbeeld een 7×50 kijker heeft een uittreepupil van 50 / 7 = 7,1 mm, en is dus nachtkijker. een kijker met een sterkte van bijvoorbeeld 10×22 heeft een uittreepupil van 2,2 mm en is dus niet geschikt als nachtkijker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nachtkijker bestaat eigenlijk niet. Ik denk dat je een restlichtversterker bedoeld. Er bestaat ook nog zoiets als een infraroodkijker. hoe hoger de generatie hoe beter de kwaliteit. Wel een prijzig stukje gereedschap. Bij infrarood verlicht je het te bekijken object met onzichtbaar infrarood licht. De versterker vertaald het beeld naar een (lichtgroen) zichtbaar geheel.