Wanneer heb je geen hybridisatie?

Ik heb geleerd dat je normaal gesproken de hybridisatie kan bepalen door:

2 omringing = sp
3 omringing = sp2
4 omringing = sp3

Maar nu zijn er 2 opdrachten die mij in de war brengen, waardoor ik me ook afvraag wanneer je geen hybridisatie hebt;

H2C=O; C SP2 (snap ik) maar O niet gehybridiseerd, waarom?

H3C-F; 2s, sp... waarom zijn deze niet gehybridiseerd?

Chemie is niet mijn hoofdvak dus graag niet te moeilijke termen gebruiken :)
Alvast bedankt!

Antwoorden (1)

Hybridisatie is het proces waarbij een atoom meerdere bindingen aangaat met andere atomen. Wanneer een atoom slechts één binding aangaat met een ander atoom, heb je geen hybridisatie.
Bronnen:
een maand geleden