Hoe groot zal het heelal zijn? (probeer duidelijke antwoorden te geven)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lisie, Ik zie dat je 14 bent in je profiel en ik kan het niet duidelijker uitleggen dan in de link betafactor.nl bij mijn antwoord.

Het beste antwoord

"Je kunt verschillende manieren gebruiken om de grootte van het Heelal te definiëren, omdat het Heelal sinds het ontstaan steeds uitgedijd is. Een lichtstraal van het ontstaan van het Heelal die nu pas bij ons aankomt heeft in totaal 14 miljard lichtjaren afgelegd, maar het beginpunt waar dat licht vandaan kwam is in de tussentijd nog weer een stuk verder van ons vandaan geraakt omdat het Heelal is blijven groeien, dus is die beginplek nu veel verder weg van ons dan 14 miljard lichtjaren. En als wij nu een lichtstraal terug naar die plek zouden sturen dan zou die nog weer veel verder dan dat moeten reizen omdat tijdens die reis het Heelal nog weer verder uitdijt. Bovendien kan er nog veel meer Heelal zijn voorbij de grenzen tot waar wij nu kunnen kijken, maar wij weten niets van die gebieden en dus ook niet hoe groot ze zijn. Welke afstand het beste de grootte van het Heelal aangeeft hangt er dus van af waar je die grootte voor wilt gebruiken."

"The comoving distance from Earth to the edge of the visible universe (also called cosmic light horizon) is about 14 billion parsecs (46 billion light-years) in any direction.[4] This defines a lower limit on the comoving radius of the observable universe, although as noted in the introduction, it's expected that the visible universe is somewhat smaller than the observable universe since we only see light from the cosmic microwave background radiation that was emitted after the time of recombination, giving us the spherical surface of last scattering (gravitational waves could theoretically allow us to observe events that occurred earlier than the time of recombination, from regions of space outside this sphere). The visible universe is thus a sphere with a diameter of about 28 billion parsecs (about 92 billion light-years)."

Dat laatste zou betekenen dat het zichtbare universum (want dat is het enige waar we over kunnen spreken) een bol met een doorsnede van 92 miljard lichtjaar is.

(zie ook de link met misverstanden)
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

13.7 miljard jaar geleden ontstond het helaal en omdat niets sneller dan het licht gaat zou je kunnen beredeneren dat het heelal 13,7 miljard lichtjaren lang is. Dat ligt ingewikkelder.

Het heelal is zowel oneindig groot (onbegrensd) als eindig (begrensd). Wij kunnen dat in 3 dimensies niet voorstellen.

Ik vind dat het in bijgaande weblog heel erg mooi wordt beschreven met een metafoor.

Toegevoegd na 4 minuten:
In ieder geval gaan wetenschappers er vanuit dat het heelal steeds groter wordt (vergelijk het met een ballon die steeds groter wordt opgeblazen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheidslimiet van het licht geldt voor objecten die zich binnen de ruimte voortbewegen, niet voor de ruimte zelf. Spectraalmetingen hebben laten zien dat verre stelsels van ons af bewegen met snelheden hoger dan de snelheid van het licht, mede omdat de ruimte tussen ons in groeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens, vandaar de opmerking "dat ligt ingewikkelder". Ik heb de weblog op betafactor gelezen en vind dit een mooi antwoord op de vraag.
Het antwoord is simpel: enorm groot. Zo groot dat je het je eigenlijk niet meer kan voorstellen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zal er aan het eind dan staan een muur en wat is er dan achter die muur het is gewoon niet voor te stellen en er is ook niemand die dat weet