hoe komt het dat je in een opengashaard zo'n mooie gele vlam krijgt, die genoeg warmte levert en toch niet ontstaat door het z.g. zuurstoftekort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Er is geen volledige verbranding. Dan ontstaat er een gele vlam, er is hier wel voldoende zuurstof, maar het mengsel zuurstof/brandstof is niet zo gesteld dat er een volledige verbranding is. Bij volledige verbranding ontstaat er een blauwe vlam. De temperatuur is hier ook veel hoger. Bij scheikunde gebruiken ze branders, hierbij heb je een zuurstof schuif. Als je deze dicht zet heb je een gele vlam, als je daarentegen de schuif open zet, wordt er meer zuurstof in het gas meegenomen en ontstaat er een blauwe vlam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een gele vlam ontstaat niet enkel door een tekort aan zuurstof. Dit geld natuurlijk wel als je een brander gebruikt, maar bijvoorbeeld ook een waxinelichtje heeft een gele vlam. Daar komt wel genoeg zuurstof bij. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: het vuur heeft niet genoeg brandstof. Daardoor krijgt je ook een gele vlam. De vlam kan minder brandstof opmaken per seconde en daardoor krijg je een gele vlam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vlam vinden in diverse zones verschillende chemische processen plaats, getuige de verschillen in kleur en temperatuur per zone:
1.In de blauwe zone aan de basis vindt bij een temperatuur van 1200 - 1400 °C het kraakproces èn een gedeelte van de verbranding plaats.
2.De donkere zone in het midden, met de laagste temperatuur, 800 - 1000 °C, bestaat uit kraakgassen, koolstofdioxide, koolstofmonoxide, een beetje zuurstof en vrij veel stikstof.
3.In de gele zone vindt bij een temperatuur van 1200 °C het grootste gedeelte van de ontleding van de gassen plaats. De gloeiende koolstofdeeltjes die bij onvolledige verbranding vrijkomen geven de vlam als lichtbron haar typische gele kleur.
4.De vlammantel heeft een geringe lichtsterkte ten opzichte van de intense gele zone, door overvloed aan zuurstof ontstaat hier bij 1400 °C in volledige verbranding koolstofdioxide en waterdamp.