De straal is geen lichtstraal. Het is een straal van elektrisch geladen deeltjes - in dit geval van de positief geladen protonen.

Een elektrisch geladen deeltje wordt afgebogen wanneer het door een magnetisch veld beweegt.

Door de hele tunnel staan (supergeleidende) elektromagneten, die een sterk magnetisch veld opwekken. Dat magnetische veld buigt de voortrazende deeltjes af, zodat ze netjes de ronding van de tunnel volgen.

Door de magnetische velden te beïnvloeden, kunnen de experimentatoren de bundel deeltjes richten en focusseren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een rechte buis is makkelijker dan een ronde tunnel omdat je de deeltjes niet steeds hoeft af te buigen - in een tunnel moet je ze wel steeds afbuigen om ze in de rondlopende tunnel te houden, en dat afbuigen is moeilijk en het kost energie.

Waarom dan een ronde tunnel en geen rechte buis?

Het voordeel van een ronde tunnel is dat je de deeltjes kunt "bewaren" - ze draaien gewoon steeds hun rondjes. Bij elk rondje kun je wat nieuwe deeltjes aan je verzameling toevoegen. Zo kun je heel veel deeltjes verzamelen - ofwel, een bundel maken van een zeer hoge intensiteit.

Als je dan uiteindelijk de twee tegen elkaar in draaiende bundels deeltjes zodanig afbuigt dat ze op elkaar knallen, heb je in één experiment veel meer botsingen tegelijk dan je ooit in een rechte buis zou kunnen bereiken.

Op die manier heb je veel meer kans dat je precies die zeldzame botsingen meepikt waarbij de deeltjes toevallig zodanig botsen, dat er interessante brokstukken onstaan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zie de Bron (afkomstig van CERN zelf) voor een uitleg van de werking van een deeltjesversneller.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wel als het gestuurd wordt door een magnetisch veld en de deeltjes versneller is een grote krachtige magneet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een prisma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een prisma is er sprake van lichtbreking door een ander medium (wet van snellius)
De deeltjesversneller versnelt geladen deeltjes. Geladen deeltjes worden versneld door magnetische en electrische velden. Hierdoor kan ook de baan worden afgebogen. De oude beeldbuis tv is een voorbeeld van een apparaat waarin electronen vanuit een electronenkanon schieten en door een magnetisch veld zo worden afgebogen dat ze op een precies punt op het beeldscherm terecht komen. Hou maar eens een sterke magneet bij een beeldscherm van een oude tv en kijk wat er gebeurt... het beeld zal vervormen door de magneet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook electronmagnetische straling kan worden afgebogen. Denk inderdaad maar aan een prisma waardoor licht kan worden afgebogen.
Daarbij kan ook de ruimte nog eens krom zijn en daardoor de banen van lichtstralen of andere stralen afbuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele beweging gaat rond, tenzij, er een kracht is die het naar het midden trekt. Die krachten zijn er veelvuldig. Daarom draait bv de maan om de aarde, en de aarde om de zon.

Elektromagnetische deeltjes kunnen worden bijgestuurd door magneten. Dat geldt voor protonen (positief geladen).

Als je iets wilt versnellen tot een hoge snelheid gaat dat het beste met snel ronddraaien. Iedereen kent wel de slinger die je kunt blijven versnellen ondanks dat je je zelf niet hoeft te verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt niet helemaal. Als je protonen wilt versnellen, gaat dat aanzienlijk *beter* in een rechte buis dan in een ronde tunnel. In een rechte buis kun je hogere snelheden bereiken. Het ronddraaien kost namelijk flink veel energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, denk maar eens aan een pirouette.
Je moet natuurlijk wel vee energie stoppen in het afbuigen, maar dat wordt geleverd door de magneten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Diezelfde magneten kun je dan niet meer gebruiken om de deeltjes meer snelheid te geven. Vandaar dat een rechte buis beter is (als het puur om de snelheid gaat) dan een ronde tunnel.
Nee, maar de deeltjes wel. Alhoewel, bestaan er wel rechte lijnen en stralen in het heelal. Wordt niet alles afgebogen en komt mogelijk in hetzelfde punt weer uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, als je bezopen bent, dan ben je straalbezopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dit gebeurt bijvoorbeeld door een ontzettend grote (zwaarte) kracht. Een goed voorbeeld is een zwart gat. De lichtstralen worden vervormd, of zelfs opgezogen. Dit maakt het dat er niets kan ontsnappen, dus ja, een straal kan een bocht maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk ook aan zwarte gaten waar lichtstgralen worden afgebogen.