Hoeveel energie stuurt de zon naar de aarde? --> En hoeveel zonne-energie is er bruikbaar op aarde?

Ik stel deze vraag i.v.m. mijn profielwerkstuk, het gaat namelijk over zonne-energie.

Kunnen de mensen die op deze vraag antwoorden, graag het antwoord met een berekening mede toelichten.

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga jij eens je eigen huiswerk doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef gewoon antwoord, ik vraag niet om een reactie!

Antwoorden (3)

De aarde ontvangt ongeveer 100X zoveel energie als we met zijn allen als mensen verbruiken aan energie vanuit technisch oogpunt.
Op een zonnige dag ontvangen we in Nederland 1000W/M2 en in de tropen bij loodrechte zon is dat zowat het dubbele.
Als je dus de helft van het aardoppervlak in m2 neemt en je vermenigvuldigt dit met 1000W dan kom je in de buurt
van de totale "vangst " van de aarde.
De zon echter fluctueert in zijn energieafgifte, meer dan een benadering is dus niet mogelijk.
Als voormalig docent geef ik geen complete berekening.
Met deze steutels kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechts ongeveer de helft van een miljardste deel van de energie van de zon bereikt onze planeet, maar dat is genoeg om het leven in stand te houden.

Als dit kleine beetje dat ons bereikt efficiënt gebruikt zou kunnen worden, zou het makkelijk aan de energiebehoeften van onze moderne samenleving kunnen voldoen, en er zou nog energie overblijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook even niet voor een pasklaar antwoord, ik denk trouwens dat het niet mee zal vallen.

wat je als benadering zou kunnen doen:

je stelt je de baan van de aarde om de zon voor als cirkel (ipv elips dus je moet het wat middelen). De gemiddelde afstand tot de zon neem je als straal van een bol. Daarmee kun je het oppervlak van die bol uitrekenen (dat is een heeeeeeeel groot getal), En dat is waar alle energie van de zon, op de afstand aarde zich over verdeelt

De aarde vangt daar een schijfje van op, nl het oppervlak van de aarde op het breedste punt, ook een schijfje dus. Dit is ook een groot getal maar veel kleiner.

als je die op elkaar deelt heb je in ieder geval een schatting van het percentage van de uitgestraalde zonne energie die wij krijgen.

Zou je een getal kunnen vinden van hoeveel energie de zon uitstraalt, kun je er een echt getal aanhangen

Als dit echt niet duidelijk genoeg is wil ik wel een poging doen om het voor te rekenen
amigo