Wat is het verschil tussen de gloeilamp en de spaarlamp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gloeilamp gloeit en de sparlamp ook.
rose
13 jaar geleden
Ja, maar sparlampjes zijn voor normaal gebruik veel te klein en zitten meestal met een heel volk aan een snoertje.
rose
13 jaar geleden
Sorry, Kees, moest even...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sparlampjes hebben ze bij ons in alleen in de buurtsuper ja dat is de SPAR
rose
13 jaar geleden
Ik bedoel die voor met karsmes, in de boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OHHH... Denneboom!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohh die spa{a}rlampjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En we weten het allemaal: Kopen bij de Spar is sparen bij de koop!
rose
13 jaar geleden
Ben jij al zo oud?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog veel ouder zelfs!

Het beste antwoord

Een spaarlamp is in feite een soort kleine TL-buis die veel efficiënter stroom omzet in licht en daardoor veel zuiniger is.

Toegevoegd na 25 seconden:
...dan een spaarlamp.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een gloeilamp gebruikt zo'n 4 to 5 maal zoveel stroom als een spaarlamp.

Toegevoegd na 2 minuten:
van Wikipedia:

"Een spaarlamp is een opgevouwen TL die in een normale lampfitting past."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp#Algemene_werking

Toegevoegd na 40 minuten:
'...dan een spaarlamp' moet natuurlijk '...dan een gloeilamp' zijn.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?
rose
13 jaar geleden
Hier raak ik het spoor even bijster, Mool. Licht eens bij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spaarlamp,die zuiniger is dan een...spaarlamp?
rose
13 jaar geleden
Dank je! (Ik zag het niet).

Andere antwoorden (7)

Niet veel alleen de spaarlamp zegt het al bespaart energie dus geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spaarlamp geeft in verhouding veel meer licht, terwijl de gloeilamp meer warmte uitstraalt,dan licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spaarlamp is energiezuiniger en geeft met minder wattage veel meer licht.

Toegevoegd na 47 seconden:
Door de speciale ontbrandingstechniek heeft een spaarlamp met minder vermogen (stroomverbruik) een hogere lichtopbrengst dan een standaard gloeilamp. Door het lagere energieverbruik is de wattage ook lager dan die van een gloeilamp. De kracht van de lichtbundel is wel hetzelfde. Op de verpakking van de spaarlamp is te lezen met welk wattage de lichtopbrengst van de spaarlamp te vergelijken is. Bijvoorbeeld de lichtopbrengst van een 12W spaarlamp is te vergelijken met een 60W gloeilamp

Lees meer op de pagina 'Verschil wattage spaarlamp en gewone gloeilamp'. Wat je ook bedenkt. Geen punt bij KARWEI
Of klik op deze link: http://www.karwei.nl/assortiment/Verlichting/lampen-en-tl-verlichting/lampen/veelgestelde-vragen/wattage-spaarlamp/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeleken met de gloeilamp heeft een gemiddelde spaarlamp vier keer minder elektriciteit nodig. Bovendien gaan spaarlampen veel langer mee: 3.000 tot 15.000 branduren. Een gloeilamp haalt er maar 1.000. Wegens de groter efficiëntie en levensduur, belasten spaarlampen het milieu dus veel minder.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De in de spaarlamp gebruikte materialen zijn wel giftiger. Een spaarlamp dient dus apart gerecycled te worden om inderdaad geen ernstige milieu belasting te veroorzaken.
(Kwik zit er in).
Zoals eerder aaneggeven: een spaarlamp is een soort TL.
Nu het verschil: Een gloeilamp gebruikt een geleider met een weerstand om stroom door te voeren. Deze weerstand zet de energie om in vooral warmte en een hoeveelheid licht. Warmte hebben we in dit geval niets aan dus is dat verloren rendement.

De spaarlamp gebruikt geleidende gas als 'gloeimiddel'.
Er komt nauwelijks warmte bij vrij. Een TL heeft een werktemperatuur wan, ik meen uit mijn hoofd: 75 graden Celcius. Dat zou per lamp kunnen verschillen.

Kijken we wat beter, dan zie je dat de TL en ook spaarlamp, erg slecht presteert (qua lichtopbrengst) onder zijn werktemperatuur. Dit is meteen ook het grootste manko: je kan (meestal) de lampen niet (goed) dimmen. De temperatuur kan dan nl. niet genoeg oplopen.

Ander groot verschil is dat de TL/SL eigenlijk ultraviolet licht genereerd. Door een fluorescentie laagje aan de binnenkant van de buis wordt dit in (meer) zichtbaar licht omgezet. Het spectrum van dit licht is zeer beperkt.
Men kan door de samenstelling van de stof wel de kleurtemperatuur enigzins aanpassen (roder voor meer warmte, blauwer voor meer 'koele' licht, maar het spektrum is steeds smal. Dit kan een onwerkelijke situatie opleveren. Een felverlichte sporthal kan TOCH donker overkomen etc. Armaturen verbeteren alles enigzins maar in de huiskamer is het nog steeds 'lastig'een goeie sfeer weer te geven. Kleur van licht heeft direct effect op onze emoties
13 jaar geleden
Het belangrijkste verschil is dat hetgeen gloeit bij een spaarlamp gas is en bij een gloeilamp een massieve draad.
Het gas is optisch eigenlijk volledig doorzichtig terwijl bij een gloeidraad alleen aan de buitenkant van de draad het licht kan afstralen.
Wat binnenin de draad gebeurt is dus onzichtbaar, alleen de zeer langgolvige infrarood uit de gloeidraad komt naar buiten als warmte.
Daarom is een gloeilamp slechts in staat max 5% van zijn opgenomen energie om te zetten in zichtbaar licht.
Het gas in een ontladingsbuis is in wezen redelijk koel omdat het in massa heel weinig voorstelt en alle atomen meedoen aan het licht produceren.
Helaas is het licht van gasontladingsbuizen grotendeels UV en wordt door stoffen die fluoresceren omgezet in zichtbaar licht.
Daarmee is het rendement evenzogoed stukken hoger dan bij een gloeilamp.
Nadeel van TL buizen en dus spaarlampen is, dat ze maar 4 a 5 kleurlijnen geven.
Mede daarom zijn er gasontladingslampen die metaalhalogeniden (meestal jodiden) die zelf vrijwel alle kleuren weergeven en in theaters ed gebruikt worden.
Deze lampen produceren weinig warmte maar heel veel licht, welke in verhouding dus weinig infrarood bevat.
Deze CDI of HID lampen worden ook gebruikt voor stalen in de lucht ("flower of lasereffecten") maar zijn geen lasers.
De nieuwste techniek die zich zeer sterk aan het ontwikkelen is, is de LEDtechniek.
Witte leds zijn nu al in staat bij 5 watt even veel licht te geven als een 100 Watt gloeilamp.
Deze leds zijn nog niet in de handel, de ledlampen die nu te koop zijn , zijn van een eerdere generatie en geven ongeveer 50 lumen per watt.
De modernere zitten rond het dubbele en de nieuwste leds halen 200 lumen per watt.
Ook geven ze vrijwel alle kleuren af, net als zonlicht.

In wezen zal de spaarlamp die kwik bevat vrij snel verdrongen worden door ledlampen die zelf vrijwel geen warmte afgeven.

Ook zal de ledlamp vast ingebouwd kunnen worden in armaturen,
met 50 000 tot 200 000 branduren gaan ze immers haast niet meer af.

Leds zelf die wit licht produceren , maken zelf blauw licht wat door een substraat van YAG deels wordt omgezet in de andere kleuren.
De nieuwste leds met een rendement bevatten rode leds en blauwe leds met het YAG substraat, er gaat dan nog minder energie verloren als wanneer je het blauwe licht omzet in rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verschillen (er zijn er meer)
De spaarlamp: gebruikt minder energie,veroorzaakt dus minder Co2. Ziet er anders uit, in de fitting zit nog wat elektronica die is dus forser. De kogel of Kaars is van plastik en niet van glas. Is niet zo compact te vervaardigen als een gloeilamp(bv fietslampje). Bestaat niet in een helder glas uitvoering. Wordt niet zo heet.
De kleur licht is afwijkend meestal wat geler (hoewel dat tegenwoordig steeds beter wordt) Moet een kleine tijd (20 seconden) opwarmen voordat hij zijn volledige lichtsterkte geeft.
Ik denk dat dit het wel was zo`n beetje