hoe kan er water uit m'n doucheslang komen nadat hij is hoger opgehangen ?

Toegevoegd na 2 uur:
hoe kan het water omhoog lopen uit de douchekop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Poet
10 jaar geleden
waar komt het uit? bij de bevestiging onderaan? Dan moet ie wsl beter aangedraaid of opnieuw vastdraaien met wat waterdichtend tape er tussen.
Of komt het ergens halverwege uit de slang? Dan is er een lek en dan zul je een nieuwe slang moeten nemen. Of iets fabrieken met tape maar dat zal er niet netjes uitzien en of het houdt & waterdicht blijft is de vraag omdat het natuurlijk altijd nat wordt en buigt

Het beste antwoord

Ik vermoed dat de vraagsteller bedoelt wat ik hierna omschrijf: als je klaar bent met douchen draai je de kraan dicht en leg je de douchekop tijdelijk op de vloer, want als je hem hoog laat hangen drupt hij nog wat na. Je droogt je af en stapt eruit, en dan hang je de slang terug, en gaat hij tóch nog wat nadruppen, terwijl het uiteinde van de slang nu dus omhoog wijst.

Tijdens dat de douchekop op de grond ligt, is het meeste water naar beneden uit de slang gelopen, en daarbij is er lucht naar boven in de slang gekomen. Het onderste stuk slang en de douchekop bevatten nog steeds wat water dat er niet helemaal uit gelopen is.
Nu hang je de slang op.
Het in de douchekop en slang nog aanwezige warme water loopt in de opgehangen slang naar het laagste punt en verdringt daar de lucht die daar intussen langs de douchekop was binnengeslopen. Die lucht wordt dus gedeeltelijk naar het hoger hangende uiteinde van de slang met douchekop verplaatst, waar de slang nog relatief warm is doordat daar eerst nog water was. De warme slang warmt de lucht wat op, en dat duwt door uitzetting van de lucht een paar restjes water die in hoekjes van de douchekop zaten naar buiten.
Trouwens, alleen al het rechtop plaatsen van de douchekop in plaats van platliggend op de vloer kan ook al wat nadruppen veroorzaken.
Bordensteker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is dus precies wat ik bedoelde en een duidelijke uitleg , we hadden er al vaak over gediscussieerd dank u

Andere antwoorden (3)

Door de druk van het water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het water in de leiding staat onder een druk (1,5 bar of hoger). Als de doucht open zet spuit het water uit de douche omdat de druk van het water in de slang is hoger is dan de druk in de lucht(1 Bar).

Eenvaudig gezegd:
In de slang zitten de water moneculen op elkaar gepropt en als de kraan open wordt gedraaid dan kan het water ontsnappen naar rustige plek. Het water wordt dus boven uit de douchekop gedrukt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heeft te maken met de wet van het behoud van energie.

Ga je de energie van een bepaald volume water (of lucht) bekijken dan uit zich dat o.a. in druk.

Dus komt het er op neer dat de druk in zo'n systeem overal hetzelfde moet zijn (want anders blijft de energie ook niet hetzelfde en dat kan niet volgens eerdergenoemde wet).

Nu staat er meer druk op de waterleiding dan dat er atmosferische luchtdruk op die douchekop staat.

Zelfs als je de douchekop omhoog houdt is dit verschil zo groot dat er voldoende hydrostatische druk overblijft om dit hoogteverschil te overwinnen.

Nu kan er makkelijk 3 bar op het leidingwaternet staan. Laat ons er even van uitgaan dat dit absolute druk is dan blijft er min de 1 bar luchtdruk nog 2 bar over. Dat staat gelijk aan ongeveer 20 meter hydrostatische druk. Lijkt me niet dat jou doucheslang 20 meter lang is.

Dus er ontbreekt nog iets om de wet van het behoud van energie te doen kloppen. Er is namelijk nog een extra druk in het spel en dat is de stuwdruk oftewel: beweging.

En die beweging (in feite snelheid en daarbij zitten we terug bij een vorm van energie) zorgt ervoor dat het water uit je douchekop komt.