Waarom bestaan blikjes in Nederland voor 90% uit staal en in Amerika voor 95% uit aluminium?

Deze gegevens heb ik op internet uit verschillende bronnen gevonden en lijken mij erg betrouwbaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Aluminium ovens vreten elektriciteit en ik denk dat energie in Nederland zwaarder belast wordt dan in Amerika.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat volgens mij aluminium veel duurder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blikjes uit staal??? :-)))
Ik denk dat je bedoelt uit blik, dat is heel wat anders.
Blik is gewalst ijzer en staal is een geharde ijzerlegering. Zelfs auto's zijn niet van staal.

Met het energie verschil valt het mee, want ik schat dat 95% procent van de alu 'blikjes' gerecycled worden. Hele generaties zwervers verdien daar de kost mee in Amerika.
Datzelfde geldt in NL voor blik
Voor beide geldt, dat hergebruik weinig energie kost, maar alu blikjes zijn wel hygiënischer.

In NL gebruiken we 'blikjes' en in de USA gebruiken wij 'cans', omdat een blikje niet van alu kan zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben even gaar rondkijken, en je hebt gelijk, Vroeger ws het ijzer met een laagje, tegenwoordig is het staal met een laagje.