Nee, net zo min als zwart licht/

Toegevoegd na 1 minuut:
zie:
http://www.goeievraag.nl/vraag/noemen-koud-vuur-vonkje.34466
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, vuur is heet.
Je zou hooguit kunnen zeggen dat de vonkjes van de vuurwerksterretjes niet zo heet lijken omdat je ze maar heel kort voelt als je je hand in de buurt houdt.
Maar ze kunnen echt wel een brand laten ontstaan
anneliez
13 jaar geleden
Nee, koud vuur bestaat niet. Ook al noemen ze sterretjes wel eens kindervuurwerk of koud vuur, dat is onzin. Sterretjes zijn net zo gevaarlijk als ander vuurwerk: het brandende deel heeft een temperatuur van 1500 graden!
Amadea
13 jaar geleden
Als het aan elkaar geschreven staat dan bestaat het. Gangreen (koudvuur) betekent het afsterven van weefsel. Het weefsel sterft af en begint te 'rotten' doordat de bloedtoevoer ontoereikend is.
Maar in de zin dat jij het waarschijnlijk bedoelt, bestaat het niet. Vuur is per definitie heet, ook de vuurwerksterretjes die kinderen vaak in handen krijgen zijn gloeiend heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koudvuur bestaat wel degelijk maar dat staat beter bekend als loopgraaf voet , te lang met natte sokken en en schoenen blijven doorlopen , denk maar aan ww1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de definitie van koud vuur?

Als het gaat over de temperatuur bij verbranding (reactie dus met zuurstof) ben je zelf een soort van "koud vuur"

Per slot verbranden mensen (en dieren) ook suikers en vetten. En bij de temperatuur van ca 36 graden celsius.
Dat is, vergeleken bij haardvuur bv , toch redelijk koel te noemen.

Zo zijn er meer gestuurde verbrandingsprocessen mogelijk met strak in de hand gehouden temperatuur.

ps. De kinder sterretjes, wel eens koud vuur genoemd, zijn behoorlijk heet...

Toegevoegd na 58 seconden:
o ja, de term koudvuur bij een aandoening, gangreen, had ik al bij een ander gelezen (en geplust) dus hier verder weg gelaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaamstemperatuur wordt door verbranding rond 37 graad gehouden, tenminste zolang je gezond bent en je niet sterker afkoelt dan je lichaam kan bij verwarmen.
Een soort van "thermostaat" regelt die verbranding zodanig dat je op temperatuur blijft...oa dus door als je kouder wordt de huid samen te trekken (kippenvel) om afkoeling minder te laten zijn en/of je gaat rillen (extra speir verbranding) Wordt je te warm dan ga je zweten, om door verdamping weer wat af te koelen.
Koud vuur is een benaming voor vonkjes die b.v bij het verbranden van een z.g. sterretje vrijkomen. Het is absoluut niet koud, maar meestal al gedoofd voor het op je hand terecht komt, zodat je het niet voelt. Bij het slijpen van metaal treedt het zelfde effect op. Vuur is dus ten alle tijde heet.