Hebben de hogen gebouwen en de grote mijnen en de bos kap in deze wereld invloed op de stand van de aarde en hoe hij nu draait

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergelijk de doorsnee van de aarde eens met de hoogte van een gebouw of boom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er iemand die mijn vraag goed kan onderbouw, het antwoord wat ik kreeg kan ik niks mee sorry
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knoop het antwoord en mijn reactie aan elkaar.

Antwoorden (1)

Er is wel invloed maar die is zo klein dat die niet te meten is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik geen antwoord op mijn vraag
Reddie
11 jaar geleden
@Dekonai, daar zul je het toch mee moeten doen. Tenzij je iets anders bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een voorbeeld te geven. Als een schaatser een pirouette maakt verandert de snelheid waarmee hij of zij ronddraait door de manier waarop de armen gehouden worden. De armen gestrekt dan wordt langzaam gedraaid. De armen dicht tegen het lichaam dan neemt de draaisnelheid aanzienlijk toe. Bij de aarde gebeurt dit ook als je bijvoorbeeld een kerktoren bouwt. Alleen is die kerktoren in verhouding met de doorsnee van de aarde zo klein dat het effect niet meetbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar toch vraag ik me nog een ding af alles in deze wereld draait toch om balans als je aan de éénen kant zware gebouwen neer zet en aan de andere kant kilometer diep graaf waar is die balans dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord blijft hetzelfde. Met het voorbeeld in je reactie verandert waarschijnlijk de stand van de aarde iets. Maar ook dat blijft onmeetbaar klein. In de onderstaande link zit een (Engelstalig) voorbeeld met een berekening over hoe lang het zou duren om de draaiing van de aarde te stoppen als je de motor van een spaceshuttle zou gebruiken om af te remmen. Dat is 840 miljard jaar (het heelal bestaat pas13,7 miljard jaar!). Dat maakt wel duidelijk hoe weinig invloed zware gebouwen en diepe mijnen hebben. http://www.newscientist.com/blog/lastword/2007/03/day-world-stopped.html