Omdat zand niet vloeibaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Daarom hadden ze op de "aangereden" sneeuw laatst beter zand kunnen strooien. Sneeuw is zelf ook niet vloeibaar, maar door er overheen te rijden wordt het vaak toch nog een gladdere vorm van gestold water.
En daarop helpt zand dan weer vrij goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het klopt-- kort maar juist. plus voor dit kernachtig antwoord.
Zand kan wel bevriezen als het voldoende water bevat, dan bevriest het water en maakt het het zand tot een massieve klomp.

Het zand zelf kan niet bevriezen, dat zijn al korreltjes in vaste vorm.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Als machinist heb ik meermalen de merkwaardige ervaring opgedaan dat de normaal tamelijk losse ondergrond van goederenstations tijdens vochtig vriezend weer ineens aanvoelt alsof je over beton loopt. Je ziet het er niet aan af, maar de hele bovenste laag van kiezelstenen of steenslag zit dan door bevroren vochtigheid aan elkaar vast. Zoals je ook klontvorming kunt hebben in een voorraadpot met suiker.
Je merkt het ook omdat het karakteristieke geluid van knarsende kiezelstenen (zoals je dat vaak in films hoort om een bezoeker “in te luiden”) ineens geheel ontbreekt.
Bevriezing is geen "fase" van iets. Kort door de bocht zijn er 4 fases van stoffen: vast, vloeibaar, gas en opgelost in water. Zand is al een vaste stof bij kamertemperatuur en wordt bij hoge temperaturen pas vloeibaar.

Je kan dus heel simpel gezegd (terminologie is fout, reken me daar niet op af) zeggen dat zand niet bevriest, omdat het al bevroren (vast) is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volledig mee eens. +
Thecis
9 jaar geleden
Goede uitleg.
Wat betreft de fases, zit je alleen niet goed. de laatste (4e) fase is de plasma fase. Opgelost in water is geen fase omdat niet alle stoffen kunnen oplossen in water... Maar dat zand niet kan bevriezen (naar de vaste fase kan gaan) omdat het al vast is, is een zeer goede uitlieg. Helemaal mee eens en dus +
Overigens kan zand wel smelten ;-)
Omdat per definitie alleen water kan bevriezen. Bevriezen is namelijk het stollen van water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
naast water kunnen een heleboel stoffen bevriezen, wat dacht je van alcohol en antivries voor de ruiten? Het bevriest misschien niet bij 0 Celsius, maar dat is geen reden om dat niet bevriezen te noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, deze stoffen bevriezen niet. Deze stoffen stollen. De definitie van bevriezen is: "Bevriezen is het overgaan van water van de vloeibare naar de vaste fase." De definitie van stollen is: "Stollen is het overgaan van de vloeibare naar de vaste toestand." Niet zo'n moeilijk verschil, lijkt me. Dus water bevriest (én stolt) maar alcohol, kaarsvet, olie, benzine, etc.... die stollen alleen maar. 0°C heeft er niets mee te maken want ook water hoeft niet bij 0°C te bevriezen. Maar het verschil in definitie tussen bevriezen en stollen is wél reden om het stollen van andere stoffen niet bevriezen te noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar het resultaat blijft hetzelfde. De vloeistof wordt hard.
Thecis
9 jaar geleden
@QZanden,
Daki heeft helemaal gelijk. Bevriezen is puur het stollen van water. Kwestie van afspraak. Dat komt omdat de meeste mensen geen beta-achtergrond hebben en in de volksmond het gewoon anders heet.
Hetzelfde heb je met roesten en oxideren. Ijzer roest, maar aluminium oxideert. Hetzelfde proces, namelijk reageren met zuurstof, maar een andere naam. Tuurlijk weet Daki ook wel wat er bedoeld wordt met de vraag. In die zin vind ik het wel jammer Daki, dat je dan niet meteen even antwoord geeft op de bedoelde vraag, maar ik snap dan ook wel weer dat er al een goed antwoord tussen stond (degene voor je) en het is een leuk vind.
Wel gewoon een +