Welke spinnen kunnen wij in de toekomst verwachten in Nederland?

Bijvoorbeeld door de klimaatsverandering ect, Is het mogelijk dat er steeds meer (giftige) spinnen ons land binnen treden??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, maar ik voorzie daar geen of weinig problemen. Ik neem aan dat het aantal doden door spinnenbeten gewoon 0 zal blijven. In Belgie worden al wat giftige spinnen aangetroffen (zwarte weduwen, diverse soorten uit Australie en Amerika). De giftigheid en agressie van dit soort spinnen is misschien wat overschat, laatst was Mick Rowe van dirty jobs op discovery channel nog bezig met het vangen van een flink aantal zwarte weduwen en vioolspinnen om het gif te winnen. Er was echt niet zoveel aan de hand. Het is nogal lastig de precieze soorten te voorspellen, het belangrijkste is het binnenkomen van spinnen door menselijke invloed en de spinnen die de meeste problemen zouden kunnen veroorzaken zijn in het thuisland vaak ook vrij sterk gebonden aan menselijke bewoning.