Hoe koud kan water/ijs worden?

Zoetwater wordt onder o graden, ijs.
Maar stel de omgevings temperatuur daalt
naar - 25 graden. Neemt het ijs die temperatuur dan ook aan? Hoe is dit met zoutwater/ijs!?

BVD

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.8K
itsme
13 jaar geleden
gezien jouw profiel en deze vraagstelling heb ik zware twijfel over de door jou genoemde expertises

Het beste antwoord

als je een bak water in de vriezer zet bij -5 koelt eerst het water naar 0 graden en gaat dan in ijs veranderen, zolang er nog water EN ijs is blijft de temperatuur 0 graden daarna koelt het door naar -5. Bij -25 idem dito.
Het verschil kun je best goed voelen, een ijsklontje uit je vriezer is als het goed is -18 en dat kleeft veel erger aan je vingers (of je tong, brrrrr) dan een ijsklontje uit de vriesvakje in je koelkast als je dat hebt.

Voor het koelen van je glas limonade maakt het niet zo heel veel uit of het ijs is van -5 of -18 (wel ietsje dus) want de grootste koeling van de vloeistof komt door het smelten van het ijsblokje

water met zout erin opgelost doet in principe hetzelfde echter bij lagere temperatuur (dat heet vriespuntsdaling zie de link). Door het toevoegen van zout bevriest het water onder 0, afhankelijk van de hoeveelheid zout. En ook dat bevroren zout/ijs mengsel koelt daarna af tot de -25.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Vind dat van jou het beste!

Andere antwoorden (5)

tuurlijk doet het dat. :) of dit nu ijs, piepschuim of een blok zeep is. als je het in een koude omgeving laat liggen neemt het vanzelf de omgevingstemperatuur aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJs kan theoretisch 0 Kelvin worden (= -273,15 graden C); dit is het absolute nulpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water kan afkoelen tot nul graden Kelvin het absolute nul punt. En heeft dan ook die omgevingstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water kan zelfs afkoelen tot onder het vriespunt. Dan is het onderkoeld. Door een mechanische gebeurtenis waardoor er beweging in het water komt (roeren of stoten) bevriest het water in een keer

Toegevoegd na 5 uur:
dat onder het vriespunt moet je dus zien als heel weinig, ik denk n paar tienden. Het water zal echt geen -5 worden
anneliez
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
volgens mij is dit gewoon correct, misschien had je erbij moeten zetten : een beetje (onder het vriespunt dus) dus + als tegenhanger voor die -
anneliez
13 jaar geleden
doe ik even bedankt
Water bevriest in principe bij 0 gr C, maar het komt voor dat het onderkoelt wordt en dat betekent dat water soms ook een paar graden onder het vriespunt kan zijn, maar nog steeds water is. Op het moment dat het ergens mee in aanraking komt bevriest het. Denk aan ijssel.

IJs kan theoretisch afgekoeld worden tot het absolute nul punt en dat is 0 kelvin (273,1 gr C).