WAAROM ontstaat er een draaikolk als ik het bad laat leeglopen?

Voor de goede orde, ik heb de vragen die er waren over waarom een draaikolk rechtsom gaat ed doorgelezen, maar die verklaren niet waarom er uberhaupt een draaikolk ontstaat als je het bad laat leeglopen.
heeft dat te maken met de doorsnee van de afvoerbuis?

amigo
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je zeker dat deze vraag nog nooit is gesteld?
amigo
13 jaar geleden
ha ha wat is zeker?
ik heb alles gelezen waar draaikolk in de vraag staat, lijkt me redelijk, daar zat'ie niet bij.
maar als je het vindt houd ik me aanbevolen!

Het beste antwoord

WAAROM! Klare taal....

De draaikolk ontstaat doordat er een stroming in het fluïdum (water in dit geval) is. Het water stroomt door invloed van de zwaartekracht weg door een uitstroomopening. Het water in het bad probeert zich door de opening te wurmen. Als je het volume van water beschouwt als deeltjes dan zal je zien dat deze deeltjes naar de uitstroomopening zullen bewegen. Ze krijgen dus door de aanzuiging van het leeglopen een beweging mee (versnelling). Omdat de meeste deeltjes die naar de uitstroomopening in eerste instantie bewegen, de opening zullen missen ontstaat er ineens een draaiende beweging. Waarom? Omdat de deeltjes die missen door de kracht van het wegstromende water steeds naar de uitstroomopening worden getrokken. Zo ontstaat er een draaiing in je fluïdum. Ver van de opening zal de draaiing die aanwezig is maar langzaam zijn. Steeds dichterbij de opening zal de draaiing steeds sneller zijn. Dit heeft natuurlijk te maken met het conserveren van energie. In een (draaiende) beweging zit energie. De energie van een ronddraaiend deeltje is een functie van de radius van die beweging. Om een kleinere radius te doorlopen met dezelfde momentum moet de stromingssnelheid steeds sneller gaan.

Hierdoor ontstaat een draaiend watermassa richting de uitstroomopening: je draaikolk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het !
Een onterechte min, van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fantastisch antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik heb mijn reactie hierop op de verkeerde plek gezet, hij staat nu als 'bewerking' bij mijn eerste antwoord...
amigo
13 jaar geleden
mooi verhaal en heel duidelijk, ik vraag me nu opeens nog één ding af maar ik dacht: ach laat ik daar maar een nieuwe vraag van maken. dank voor het antwoord

Andere antwoorden (2)

dat komt omdat je riool heel hard zuigt
als je een goede ontluchtingspijp op je riool hebt zitten dan krijg je draaikolken als je je bad leeg laat lopen

dus eigenlijk is het een teken dat je riool perfect werkt/aangesloten is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fout, riool zuigt niet. De riool ligt lager. De drijvende kracht is de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zeggen wel dat een riool goed trekt/zuigt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik ook weleens gehoord. Maar hetzelfde systeem bijvoorbeeld in de ruimte zou niet werken omdat de zwaartekracht de drijvende kracht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een riool goed trekt, dan zal het wel goed aangelegd zijn zonder te veel bochten en/of knelpunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft puur te maken met de ontluchting
als je riool een vacuum veroorzaakt loopt het water niet weg
maar als de lucht weg kan dan loopt het water veel sneller{kolkeffect} weg
Nee, dit komt door de draaiing van de aarde.
Op het noordelijk halfrond draait de draaikolk ook de andere kant op dan op het zuidelijk halfrond.

Toegevoegd na 21 uur:
Dan kan ik dit ook nog toevoegen, niet omdat ik mijn zin wil hebben...maar omdat ik hierop stuitte tijdens mijn zoektocht:

Water dat in tegengestelde richtingen door de afvoer stroomt:
– de verklaring van het merkwaardige verschijnsel kan alleen worden gezocht in de aswenteling van de aarde, waardoor plaatsen die zich dichter bij de evenaar bevinden een grotere omloopsnelheid hebben dan plaatsen die meer in de richting van de polen zijn gelegen. De stad Quito bijvoorbeeld, op de evenaar gelegen in Ecuador, legt in de 24 uur die één aardomwenteling duurt precies de gehele aardomtrek af: 40.075 km. De omloopsnelheid van Quito bedraagt dus 40075/24=1.670 km/h. Utrecht op een breedte van 52o, beschrijft in diezelfde tijd een cirkel om de pool met een omtrek van 24.673 km. Bijgevolg is ook de omloopsnelheid kleiner: 1.028 km/h.

De omloopsnelheid op het aardoppervlak neemt dus af naarmate we de pool naderen. Op de pool zelf is de omloopsnelheid nul, en is alleen nog van een draaiing rond de eigen as sprake. Van bovenaf gezien linksom draaiend op de noordpool, en rechtsom draaiend op de zuidpool. Een overeenkomstig verschil bestaat ook tussen het noordelijkste en zuidelijkste punt van een badkuipafvoer – ook al liggen ze maar een paar centimeter uiteen. Aan de zuidkant van de afvoer is de omloopsnelheid op het aardoppervlak iets groter dan aan de noordkant (althans voor het noordelijk halfrond; op het zuidelijk halfrond is het precies andersom), en als gevolg daarvan zal het water linksom kolkend weglopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
sorry ik ben normaal niet zo scheutig met minnen maar ik zette er toch heeeeeel duidelijk bij dat het me niet om links of rechts ging maar WAAROM (of komt de draaikolk door het draaien van de aarde volgens jou, want dan heb ik het antwoord gewoon niet goed begrepen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik, er ontstaat een draaikolk doordat de aarde draait, deed hij dit niet dan zou het water recht de afvoerpijp inlopen.
DAAROM dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit schijnt een fabel te zijn. Als je een bak water een draaiing geeft die tegen de zin is van de plaatselijke halfrond en je laat deze bak vervolgens leeglopen, zal deze draaiing behouden blijven. De corioliskracht is niet significant in vergelijking met de stromingskrachten van het water.