Waarom stikken we niet in CO2 ?

CO2gas in de atmosfeer neemt toe.
Dit gas is 1,5 keer zwaarder dan lucht.
Het verdrijft zuurstof.

Tja dan denk je toch dat het co2 zich opstapelt vanaf de grond tot aan ons adembereik.

Ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden!

Greetz Dry Ice / Droogijs

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De wind wordt als belangrijkste oplossing gegeven en de beperkte aanwezigheid per m3 lucht. Klopt wat mij betreft ten dele. Weerkaatsing van zonnewarmte door de aarde acht ik ook van groot belang. Denk aan thermiek.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

aangezien het gehalte in de lucht van co² ligt rond de 0.03 % kun je er van uitgaan dat van de lucht tot een hoogte van 1 meter er 0.03 mm co² zou zijn als deze zich onvermengd zou opstapelen echter omdat lucht altijd in beweging is blijft ook co² zich mengen door de lucht en kun je er geen opstapeling van krijgen in de open lucht .en in een afgesloten kamer zou je eg lang moeten wachten voor dat de co²zich zover gestapeld heeft dat hij boven de 1400 mm is gekomen waar een doorsnee mens de ademlucht vandaan haalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wat wij uitademen is hoofdzakelijk co2. daar stikken we niet in. Op Zich is co2 niet gevaarlijk. Het gaat om de verhouding van gassen in de atmosfeer. Co2 is goed voor de planten. Die groeien daar goed door. Die kringloop is erg complex. Lees de bronnen eens door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bierdopje: ach ja...Geloven is gemakzucht. Weten is werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet waar dat wat wij uitademen hoofdzakelijk CO2 is. De concentratie is wel hoger; maar er komt vooral stikstof uit en een hoop niet opgenomen zuurstof. Dit feit wordt vaak gebruikt bij duikapparatuur. Je kunt verschillende keren wat je uitademt nog een keer inademen en zo je duiktijd met 1 fles lucht verlengen. Ik mis ook een link naar fotosynthese, want daar gaat het om bij het opnemen van CO2 met planten.
god heeft de wereld zo gemaakt dat zelfs met al onze auto's we nooit zoveel co2 kunnen produceren dat we er in stikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God heeft de wereld niet gemaakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je daar geldig bewijs voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja genoeg, sla maar een boek open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vroeg om géldig bewijs. en aan jouw. niet aan je boeken. heb je dat bewijs, dat god niet bestaat? als je een voorstander van de evolutie theorie bent, dat is geen geldig bewijs, omdat alle wetenschappers niet kunnen ontkennen dat het ze niet gelukt is te bewijzen dat we van apen afstammen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfft... here we go again. Ik zou hetzelfde vraag aan jouw kunnen stellen. Heb je bewijs dat God wél bestaat? En wat is volgens jou géldig bewijs? Moet ik soms de wetten van de zwaartekracht bijvoorbeeld opnieuw ontdekken om jouw te doen geloven dat ze gelden? Erg kromme eis van jou moet ik zeggen. Wat betreft de evolutieleer, dit is goede wetenschap ondersteund door twee eeuwen aan bewijs en onderzoek. Het enige "bewijs" van een god zijn de volgelingen die roepen dat je erin "moet geloven". Als het tegenzit, is dat god's will... Het is onzin en zegt veel over het menselijke vermogen om te negeren dat wat evident is.
het is mijzelf al eens bijna gelukt toen de ventilatieflap van mijn overlevingszak dicht werd gedrukt door de regen.
Maar om het collectief te doen heb je er veel nodig en veel mensen kunnen zo'n zak niet eens betalen.
Dat het niet zonder zo'n zak gaat komt omdat het waait ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CO2 heeft maar een zeer lage concentratie. Maar dat is natuurlijk niet de enige reden; Alles wat niet absolute nulpunt temperatuur heeft (-273 graden celcius) beweegt. Lucht beweegt dus ook. En dit bewegen zorgt voor continue mening van de gassen in de lucht. Soms heel extreem (Bij windkracht 11 bv) soms vrijwel onmerkbaar (Op eenwinstille zomerdag). Maarcontinue bewegen de lucht moeleculen. Daardoor dakt het niet naar de bodem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CO2 heeft een grenswaarde van 9000 mg/m3. Dat betekent dat je daar max. 8 uur in kunt vertoeven zonder schadelijke gevolgen te ondervinden. Elke dag weer.
Dat komt overeen met ruim 4 liter CO2 in 1 m3 lucht, ofwel 0,4%.
Boven de 10% is CO2 levensbedreigend.

Bovendien:
Als het volledig windstil zou zijn zou de CO2 ons hoogstens tot aan de enkels staan. Dat werkt voor de mens niet verstikkend.

Leuk om te weten:
De bovenste centimeter van alle wereldzeeën heeft voldoende capaciteit om alle CO2 uit de lucht te absorberen. Het enige wat we daartoe moeten doen is de zeeën goed roeren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ongeveer 0,03% CO2 in onze atmosfeer, terwijl er ongeveer 20% O2 (zuurstof) in zit!