"Gammastraling (γ-straling) is onzichtbare elektromagnetische straling met een hogere energie dan ultraviolet licht en röntgenstraling. Het ioniserende vermogen daarentegen is lager dan dat van alfastraling. Alfastraling heeft een hogere ioniserende energie, maar dat zorgt er weer voor dat de straling minder doordringend is doordat onderweg alle moleculen geïoniseerd worden."
[Bron: Wikipedia]

En ja, het is gevaarlijk:
"De energie van gammastralen is zo groot dat, wanneer ze doorheen een materiaal passeren, chemische bindingen kunnen breken en elektronen uit atomen kunnen losmaken. Men zegt ook wel dat gammastraling "ioniserend" is. Dit kan zowel nuttig als gevaarlijk zijn.

Als het menselijk lichaan wordt blootgesteld aan een te grote hoeveelheid gammastraling, dan zullen er chemische bindingen in de molecules van onze cellen worden gebroken, waardoor de levende weefsels worden beschadigd. Dit is uiteraard gevaarlijk. Op plaatsen waar gammastraling wordt geproduceerd, bijvoorbeeld in kerncentrales, moeten daarom de nodige beschermingsmaatregelen worden getroffen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
astu^^ van mij ook een +

Andere antwoorden (4)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammastraling zie hier:)

het is electromagnetische straling, en aangezien het je DNA nogal verziekt, ja ik zou het gevaarlijk noemen ja^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
danku^^
Gammastraling (γ-straling) is onzichtbare elektromagnetische straling met een hogere energie dan ultraviolet licht en röntgenstraling. Gammastraling ontstaat vaak door radioactief verval van atoomkernen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gammastraling (γ-straling) is onzichtbare elektromagnetische straling met een hogere energie dan ultraviolet licht en röntgenstraling. Het ioniserende vermogen daarentegen is lager dan dat van alfastraling. Alfastraling heeft een hogere ioniserende energie, maar dat zorgt er weer voor dat de straling minder doordringend is doordat onderweg alle moleculen geïoniseerd worden.

Toegevoegd na 45 seconden:
lol xD
iedereen hetzelfde antwoord.

maar astronauten dragen een pak ter bescherming voor onder andere deze straling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een Wiki-Plus +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt
Gammastraling (γ-straling) is onzichtbare elektromagnetische straling met een hogere energie dan ultraviolet licht en röntgenstraling:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammastraling

Ja, het is gevaarlijk!
Er zijn drie soorten straling bij radioactiviteit; ze kunnen onderscheiden worden door een magnetisch veld:

*Alfastraling bestaat uit positieve heliumkernen (2 protonen en 2 neutronen) met veel energie. Wordt gestopt door een blad papier.

*Bètastraling bestaat uit elektronen met veel energie. Wordt gestopt door een plaatje aluminium.

* Gammastraling is een stroom van fotonen met veel energie. Wordt grotendeels gestopt door een blok lood.

Alle drie de soorten kernstraling zijn gevaarlijk, want ioniserend: ze beschadigen chemische bindingen. De alfastraling van het gasvormige radon is gevaarlijk in de longen. De gammastraling is het moeilijkst af te schermen, en vormt het grootste probleem bij het werken met radioactieve stoffen (helaas besefte men dit pas jaren na de ontdekking ...).

Toegevoegd na 7 minuten:
Het ontstaat doordat de verdeling van de protonen en neutronen in een kern grondtoestanden kent met een minimale energie en aangeslagen toestanden waarin het aantal deeltjes het zelfde is, maar met een andere verdeling.
Als een nuclide een alfa deeltje uitzendt, dan is de verandert het aantal deeltjes in de kern. Wat overblijft, bevindt zich vaak niet in de grondtoestand.
De protonen en neutronen in de kern worden even opgeschud en onder uitzending van gamma straling verdelen de deeltjes zich in een toestand met minimale energie.

Bron: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=14215