Ja. De zon is een zogenaamde zwarte straler: Het straalt licht in vrijwel het complete electromagnetische spectrum uit. In het bijgevoegde figuurtje is dit mooi te zien. Het gele digrammetje is de hoeveelheid licht die de zon afgeeft en onze atmosfeer bereikt. De zwarte lijn is een ideale zwarte straler met de temperatuur van de zon. Het rode gebied is de straling die door de atmosfeer heen komt en ons op aarde bereikt. Het grootste deel is infrarood.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens (Zie tweede plaatje) licht UV a en UV B aan de andere kant van het zichtbare spectrum dan infrarood. UV hoort dan ook niet bij het 'thermale' deel van het spectrum, oftewel bij het deel wat we als warmte straling ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is het grootste aandeel van de energie die hier aankomt van de zon. En reken maar dat je dat voelt. Je krijgt het er warm van.
escape
13 jaar geleden
Zeker ! En veel ook.
Infrarood is maar 1 van de golflengten die door de zon uitgestraald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is de warmte die je voelt als je in de zon zit infrarood straling