Dit is afhankelijk van de temperatuur van de lucht want lucht zet uit als hert warmer wordt.

1.977 g/L (gas bij 1 atm and 0 °C)

Je berkeent het op basis van de molaire massa (44.010 g.mol) en het aantal liter per mol bij een bepaalde druk & temperatuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Vm = 22,414 dm3/mol (L/mol) ) http://nl.wikipedia.org/wiki/Molair_volume
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1 L = 1 dm3
1000 dm3 = 1 m3

Dichtheid CO2
= 1,986 kg / m3
= 1,986 / 1000 = 0,001986 kg / dm3
= 1,986 g / dm3 = 1,986 g / L

Als het goed is…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht (mengsel) heeft een dichtheid van 1,293kg/kubieke meter bij een temperatuur van 273Kelvin, of 20 graden Celsius.

Koolstofdioxide heeft een dichtheid van 1,986kg/kubieke meter bij een temperatuur van 273Kelvin, of 20 graden Celsius.

Zoals ook eerder gezegd, de dichtheid hangt af van de temperatuur, vandaar dat hier de temperatuur is gegeven.

Hiervoor ben je in feite geen formules nodig, dit zijn gewoon gegevens welke je kunt opzoeken.

Pas als je ermee gaat rekenen, ben je formules nodig. Bijvoorbeeld:

Welk gas(mengsel) heb ik?
Het heeft een massa van 4,06kg en een volume van 3,14kubieke meter.

Antwoord
4,06/3,14=1,293, dus je hebt te maken met ''lucht''

Je gebruikt dan massa/volume=dichtheid.

Deze is overigens zeer eenvoudig af te leiden.
Je zegt namelijk 1,293kg/kubieke meter.
Daar staat in principe 1,293kg gedeeld door 1 kubieke meter.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry, vraag verkeerd gelezen.

Je kunt aan de hand van deze gegevens de massa van één liter uitrekenen.

Je moet weten dat één liter gelijk staat aan 1kubieke dm.
en 1 kubieke dm is 1/1000kubieke m.

Dus weegt lucht 1,293/1000kg per liter.
Dat maakt 1,293gram/liter.

Voor koolstofdioxide hetzelfde, dat wordt dus 1,986g/L.

Je gebruikt simpelweg de formules die je nodig bent voor het omrekenen van kubieke meters naar decimeters.
Dat is dus factor 1000 bij kubieke ~. Dus eerst achter de deelstreep maak je factor 1000 kleiner, vervolgens moet je dat voor de deel streep ook doen. Dus van KG naar gram. (of je doet 0,001293kg/L ipv 1,293g/L)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dichtheid van een gas onder normale omstandigheden (273 K en 1013 mbar) kun je vinden in een tabellenboek.

De massa van 1 ltr. gas (dichtheid) is afhankelijk van de heersende druk en temperatuur. Deze afhankelijke dichtheid kun je omrekenen met:

rho(p,T) = (p/pn) * (Tn/T) * rho(n)
waarin:
- rho = dichtheid in kg/m3 (bij heersende druk en temp.)
- rho(n) = dichtheid onder normale omstandigheden
- p = heersende druk in Pa (N/m2)
- pn = 101.300 Pa
- T = heersende temperatuur in Kelvin
- Tn = 273 K

Onder normale omstandigheden weegt 1 liter
- CO2: 1,986 gram
- Lucht: 1,293 gram