Omdat er energie vrijkomt bij het ontstaan van vuur. Deze energie komt vrij bij de reactie (het ontstaan van vuur), en deze energie wordt in de vorm van warmte afgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbranding is een exotherme reactie... En elke specifieke verbranding heeft zijn eigen exit-temperatuur...
Endotherme reacties kosten energie en daar is de exit-temperatuur lager dan de begintemperatuur...

Dus bij verbranden kun je de gewenste temperatuur maken door de juiste componenten bij elkaar te brengen... Bij lassen Ethyn en zuivere zuurstof ligt de temperatuur zo hoog dat metaal (ijzer hier) smelt,of kan smelten...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de temperatuur.

Toegevoegd op 24-05-2009 00:08:42
Ik ga nog maar even een serieus antwoord toevoegen dat me net werd ingegeven (van bovenaf? Ed?).
Als je kijkt naar hoe heeeel vroeger vuur werd gemaakt, dan komt dat neer op wrijving. Bv met vuurstenen tegen elkaar slaan, waardoor een vonk ontstaat. Die vonk, samen met een brandstof (stro oid) en zuurstof, maakt vuur.
Of met een stok ergens heel hard in ronddraaien tot de hitte zo hoog is dat de aanwezige brandstof (weer stro oid) in combinatie met zuurstof ontvlamd.
Het komt er dus op neer dat vuur pas kan ontstaan na wrijving. Bij wrijving ontstaat warmte. Die warmte zorgt ervoor dat vuur ontstaat.
Ook nu nog met een lucifer of aansteker zorgt de wrijving voor de ontbranding.
Ik denk dus niet dat vuur van zichzelf warm is, maar dat door voldoende warmte vuur ontstaat, waardoor uiteindelijk de warmte van het vuur al in de definitie van vuur zit.

Toegevoegd op 24-05-2009 00:09:20
Ik leer trouwens mijn kinderen dat badwater warm is, terwijl vuur HEET is. Dit om het verschil aan te geven tussen wat veilig is en wat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij vuur heb je drie dingen nodig...

1) Brandstof (kan benzine zijn, maar hoeft niet)
2) zuurstof
3) warmte

Wanneer je nummer 1, of nummer 2 weg neemt dan heb je ook geen vuur. En dus ook geen warmte. Dan gaat de warmte in rook op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warmte heb je niet nodig lieve schat. Een ontsteker heb je nodig.
Het verbranden van iets is een proces. Als brandstof, zuurstof en hitte in de juiste combinatie beschikbaar is zal het vuur zichzelf in stand houden. (1 van de elementen weghalen en het dooft) Het ontsteken gebeurt met warmte zodanig dat de brandstof ontbrand. Door de hitte van het vuur kan de nog niet verbrande brandstof ontstoken worden en vlam vatten waarmee het weer verder gaat naar wat nog niet verbrand is tot 1 van de 3 elementen niet meer voorradig is.

Toegevoegd op 23-05-2009 18:55:57
elementen= onderdelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met alle respect. Brandstof, zuurstof en hitte zijn geen elementen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps.
Vuur is altijd al warm geweest.
Miljoenen jaren geleden stroomde er bij vulkaanuitbarstingen al gloeiende lava naar buiten. Die zette vaak de omgeving in vuur en vlam. Als het onweerde, kon de bliksem bosbranden veroorzaken. Mensen en dieren sloegen op de vlucht voor het verwoestende vuur. Na de brand kwamen de mensen terug. Ze voelden de behaaglijke warmte van het nog smeulende hout en ze genoten van het geroosterde vlees van dieren die een prooi van het vuur waren geworden. De mensen namen wat vuur mee naar hun hut of grot. Er zijn prehistorische vuurplaatsen gevonden die 450.000 jaar oud zijn. De open vuren zorgden voor warmte, ze gaven licht in grotten en op donkere winterdagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hout, turf, steenkool is niets anders dan opgeslagen energie van de zon!! Bij het verbranden komt deze energie weer vrij in de vorm van warmte.