De temperatuur waarbij condensatie van waterdamp ontstaat wordt het dauwpunt genoemd. Voorwaarde voor deze maatgevende temperatuur is een gelijkblijvende dampdruk. Hoe kouder de lucht, hoe sneller deze lucht met vocht verzadigd is. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht. Hierdoor zal koude lucht sneller het dauwpunt bereiken dan warme lucht. Bij condensatie zet het vocht zich af op oppervlakten van voorwerpen en materialen in de omgeving. Buitenshuis zie je dan vochtafzetting op bijvoorbeeld bomen en planten. Denk aan de mooie benevelde frisse grasvelden in de ochtend. Het ochtendzonnetje dat schijnt over een vochtig grasveld zorgt voor een kleurrijk schouwspel.
Bij het dauwpunt is de omgevingslucht verzadigd met waterdamp. Waterdamp die niet meer opgenomen kan worden in de lucht condenseert in dit geval op het grasveld. Waterdamp wordt vloeibaar bij condensatie waardoor het gras nat wordt.
Die ochtenddauw verspreidt een frisse geur. Je ruikt de frisheid van de nieuwe morgen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de relatief hoge vochtigheid van de lucht, samen met evt hele kleine druppeltjes water in de lucht. De geurcomponenten komen dan beter aan op je sensoren. Daarom ruik je in een sauna de (aangename) geuren ook goed
amigo