Waarom hebben we hier op Aarde nog geen wereldvrede?

Wat zijn de praktische bezwaren tegen een wereld zonder geweld, boosheid, honger, onderdrukking enzovoort? Is er wel eens onderzoek gedaan waarom het de mens toch steeds weer niet lukt om dit toch universele doel te bereiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
4.6K

Antwoorden (13)

macht!

De mens wil (altijd) meer macht dan een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij als mens zijn niet perfect, we hebben allemaal goede en slechte kanten. En zo is het denk ik ook met de wereld, omdat wij er op wonen zijn er goede kanten aan de aarde, maar ook genoeg slechte kanten.

En als ik heel eerlijk ben, hoe depressief het ook klinkt, denk ik ook niet dat er ooit wereldvrede zal kunnen komen, simpelweg omdat wij zelf als mens niet perfect zijn, en dus de wereld ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelet op jouw vraagstelling en voor de verandering wat een bezwaar is tegen wereldvrede is een belangrijke reden de wereldeconomie.

In de wereld van oorlog gaan vele miljarden om aan investeringen in wapens, olie, arbeidsjaren. Het is goed voor de werkgelegenheid, de schaarste op de markt en diverse afgeleide industrie. Verder heeft het ook een positief effect op de ontwikkeling van nieuwe technologie. Dit alles zou een stuk minder zijn bij wereldvrede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang er geloof en politiek is, zal er nooit geen vrede plaats vinden, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat zolang men angst, afgunst, lust, etc. zal voelen, er strijd zal blijven.
Het zou natuurlijk prachtig zijn als de mens zich kan doorontwikkelen tot een hoger voelend wezen die zijn emoties kan bedwingen en die echt onbaatzuchtig kan leven, maar of dat echt realistisch is? Dat betwijfel ik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn als mensheid nog geen echte eenheid. Ik denk dat we daar nog wel een lange tijd voor nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb jij een mooie telefoon! Ik wil er ook zo eentje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Er blijven altijd mensen die zichzelf belangrijker vinden dan een ander en de rest van de wereld en daarvoor alles doen om dat ook zo te houden. Buiten dat zullen er altijd mensen blijven die onvrede hebben met een bepaalde oplossingen, regels, regeringen en geloofsovertuigingen. On(te)vrede(n) staat vrede in de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. En als je daar erg ontevreden over bent en geweld gaat gebruiken, zijn er altijd weer mensen die daar ontevreden over zijn. Feitelijk is zelfs wereldvrede nooit iedereen tevreden. ;-)
We zijn hier met zijn velen en iedereen is anders. Niemand is gelijk, zelfs niet binnen de rassen en andere hokjes die we gemaakt hebben.

Zo zijn er velen die dichtbij staan en velen die uitersten zijn.

Wil de 1 'dit', dan is er altijd wel een ander die 'dat' wil. Kijk maar in Frankrijk momenteel...

We zijn met velen en allen zijn uniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote probleem dat ik altijd weer zie, is dat "anderen" altijd een groot gevaar hebben. "Ze gaan hier komen om ons alles af te pakken", "Ze zijn er alleen op uit om hun geloof te verspreiden", en dan springen er altijd mensen in de verdediging die dat met man en macht willen voorkomen. Dat gevoel is van alle tijden, en op alle plaatsen in de wereld, rijk en arm, dat maakt niet uit.

En wij doen er leuk aan mee, want we geloven CNN als ze een schone oorlog beloven, terwijl er steeds weer martel-bewijzen en "per ongeluk missers" van bombardementen zijn, zijn die snel weer vergeten. Maar dat we er dagelijks 'vrede en veiligheid' brengen geloven we iedere keer maar al te graag, want wij zijn immers toch beter dan al die anderen? En 'zij' geloven dat welliswaar niet, maar we zullen het desnoods met geweld aan hun verstand gaan brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

het is heel erg jammer, maar al deze problemen haal je echt niet (zomaar) weg uit de wereld. De aard van de mens is gebaseerd op zelfvoldoening. Er zijn goede, minder goede, en heel erg slechte mensen op deze wereld. Hoe komt het nou dat dit zo is? Ieder mens word geboren met iets goeds en iets slechts. Nou weet ik dus niet of je in God gelooft, maar ik zal het er toch wel bij betrekken, Het is aan jou of je aan dit stukje waarde hecht of niet. God heeft ieder mens een eigen wil gegeven, Dat houdt in dat je kunt kiezen uit bepaalde zaken. Als jij kiest om te moorden, te stelen, etc... Dan verkies je het slechte boven het goede in jou. Maar, Dan ben je zelf verantwoordelijk voor alle gevolgen die ene keus die je hebt gemaakt. Als jij andere mensen met respect behandelt, is de kans groot dat je respect terugkrijgt, dat is wel logisch. Er zullen altijd wel mensen zijn, die uit zijn, op macht, seksuele voldoening, altijd net even beter zijn dan de ander, en je hebt eenmaal mensen die daar alles voor doen om dit allemaal te bereiken, Dit alles ligt in de aard van vele mensen, het is aan hun hieraan toe te geven, of om te kiezen voor iets anders, iets beters.

Ook is er weer iets anders waar dit mee te maken heeft,
De kans is heel erg groot dat als je vader, je opa, of zelfs verder, terug in de familie, bijv, een psychose heeft, drugs, gebruikt, mensen misbruikten, stelen, en alles wat je nog maar kunt bedenken, Dit wordt overgedragen, op de volgende generaties, Als je bijvoorbeeld, toen je klein, was bent misbruikt, veel te maken hebt gehad met pornografie etc,, Kun je hier later nog erg last van hebben, en er andere mensen mee lastig vallen. Als iemand je heel erg heeft gekwetst, hetzij bewust of onbewust, kun je uitzijn op wraak, wat dus vaak boosheid, en geweld meebrengt, ..

Er zijn heeeel veel psychotische mensen op deze aardbodem, wat het ook moeilijker maakt, om van deze wereld een betere wereld te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Lees over Marx en het Marxisme. 2. Lees George Orwell's Animal Farm. Den mensch zelve is de kernoorzaak. Altruisme is een illusie. Voor zover ik weet isc er nog nooit onderzoek naar gedaan. Goede vraag trouwens!:) Naar mijn mening zijn gebrek aan moraal en voedsel, verveling, en religie grote oorzaken, evenals groepsdynamica. Boeddah en Jezus ; aangenomen dat ze bestonden, deden een poging tot onderzoek. En om mensen op een lijn te krijgen. Het is ze niet gelukt; kruistochten, heksenhamer, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege een paar redenen:
Omdat de een meer wilt dan de ander (macht, geld)
Omdat de een vindt dat de ander een geloof moet hebben
Omdat er ongelijkheid/onvrede is (niet meteen oorlog maar wel stakingen/rellen ect. wat uiteindelijk kan leiden in een oorlog)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoveel mensen zijn (nog) on-bewust
en in hun bewustzijn is te veel ego.
het universele doel, echte, werkelijke vrede
het zal niet bestaan zolang er naar machtsverijkking e/o persoonsverheerlijking gestreefd wordt.
Iran is hiervan een groot voorbeeld.
Veel vrouwen strijden voor beter.

in de 'geest' komt en is het er.
wereldvrede. nog even geduld...