Wat is het verschil tussen het eclecticisme en het syncretisme?

Postmodernisme

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K

Antwoorden (2)

Eclecticisme is het combineren van kenmerken van verschillende stijlen of stromingen.

In de klassieke oudheid werd de term gebruikt voor de stroming waarbij de Romeinse, Griekse en Oosterse cultuurelementen op elkaar inwerkten en meer en meer met elkaar versmolten. Daarin kunnen we twee grote groepen onderscheiden: het Romeins eclecticisme en het Alexandrijns eclecticisme.

Men spreekt van eclectische therapie als de therapeut zich niet tot één stroming beperkt, zoals psychoanalyse, gedragstherapie, systeemtherapie, medicamenteuze therapie, ... maar uit de verschillende stromingen die elementen of technieken kiest die het best passen bij de cliënt of het probleem. In de gezondheidszorg wordt over het algemeen voor een eclectische therapie gekozen. Men kiest de therapie, technieken of elementen die statistisch het beste effect geven, dit reduceert kosten en levert de beste resultaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Syncretisme is een term die in de Godsdienstwetenschap gebruikt wordt voor het aan elkaar 'linken' van bepaalde uitspraken,inzichten vanuit verschillende geloofsovertuigingen met elkaar.
Eclecticisme is een filosofische kijk op verschillende overtuigingen die voortkomen uit andere volkeren/beschavingen.
In de Kunst is het Eclecticisme een stijl die ontstaat door de combinatie van andere kunststijlen te gebruiken (vb. Pop-Art met Impressionistische en Surrealistische karakteristieken)
In de psychologie duidt dit op een vorm van therapie waarbij de therapeut zich niet tot één stroming beperkt, zoals psychoanalyse, gedragstherapie, systeemtherapie, medicamenteuze therapie.