Als je van iets wordt beschuldigd en je geeft geen antwoord op vragen. Geef je het toe of ontken je het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
7.7K

Het beste antwoord

Juridisch gezien maakt het niets uit en ben en blijf je onschuldig.
In het dagelijks leven ligt het wel een beetje anders en verwachten mensen dat je gewoon antwoord geeft.
Dat geldt zeker als je niets te verbergen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je niets zegt, doe je geen van tweeën. Je zegt geen ja en geen nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan laat je de waarheid in het midden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spreekwoord luidt: Wie zwijgt stemt toe.
Als je niets zegt en dus ook niet ontkent is het toegeven, dat je iets hebt gedaan.
Als iemand mij ergens van beschuldigt en het klopt niet dan zou ik er altijd tegenin gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen antwoord geeft beken je automatisch schuld .
Als je wel onschuldig bent geef je wel antwoord om je onschuld te bewijzen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk bepaalt de 'ontvanger' de betekenis van het zwijgen. Het is zijn/haar vooroordeel of gewenste uitkomst die de interpretatie van jouw zwijgen bepaalt. Vaak wordt namelijk een fanatieke ontkenning ook weer gezien als een bevestiging en zou je dus liegen.

Als je een goede reden hebt om te zwijgen; lekker doen. Blijf bij jezelf en wat de ander er in wil zien/horen, daar kan je weinig aan doen. Wees overtuigd van - en blijf bij - je standpunt en straal dat uit. Dan kan een ander er niets tegen in brengen en zal dit ook leiden tot acceptatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoelsmatig zou ik dan zeggen dat je dan schuld bekent. Ik denk dat ieder mens een valse beschuldiging direct zal willen weerleggen. Dus als je dat niet doet heb je op zijn minst de schijn tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er aan. Houd je je volledig stil, of geef je alleen geen antwoord op vragen maar zit je wel actief in een discussie over het gene waarvan je wordt beschuldigd.

Als je je volledig stil houdt, geef je in ieder geval niets toe. Dit kan een taktiek zijn als je bezorgd bent dat je gesprekspartner dusdanig 'listig' is tijdens het gesprek dat je mogelijk antwoorden of verklaringen geeft zonder dat je het door hebt; het gesprek kan die kant op worden gestuurd. Volledig zwijgen is hierdoor noch toegeven, noch ontkennen. Het is, simpelweg, zwijgen.

Geef je geen antwoord op vragen, maar zit je wel actief in een discussie over datgene waarvan je wordt beschuldigd, dan kan het zijn dat je niet van plan bent te ontkennen of toegeven maar dat de discussie in z'n totaal wel een patroon van ontkenning of toegeven heeft. In dit geval moet je erg waakzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft het niet toe en ontkent het ook niet. De schuldvraag blijft onbeantwoord, maar...
je hebt wel de schijn tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als tegenhanger van het gezegde "wie zwijgt, stemt toe", is er het Franse gezegde "qui s'excuse, s'accuse". (wie zich verontschuldigt, beschuldigt zichzelf).

Toegevoegd na 2 minuten:
Zodat je zowel met zwijgen als met praten jezelf de das om kan doen.