Kun je aan niets denken?

Na het overlijden telt uiteraard niet mee. Evenals denken aan het woordje 'niets' dat wordt ook niet bedoelt.

Toegevoegd na 1 week:
Het antwoord is nee, want als je aan niets denkt, denk je niet. Denken is immers de gewaarwording van dingen. En als je dus niks 'gewaarword' dan denk je niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
7.5K

Antwoorden (16)

Ja hoor, je kunt gewoon 'leeg' zijn, meestal besef je dat pas op het moment dat er weer gedachten in je opborrelen.
Het is dus niet zozeer aan niets denken, maar 'niet (bewust) denken'.
Waarschijnlijk kun je dat ook wel trainen met iets als meditatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noem ik suffen, wel een + hoor.;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het geen suffen, ik zit dan vaak gewoon lekker naar buiten te kijken, alleen dan zonder 'Morgen moet ik... De koelkast moet nog gesopt.... Niet vergeten dat...'
Leeg dus, maar wel helder en bewust ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me heerlijk als je dat kunt, ik wou dat ik het kon.
Ben wel jaloers op je hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Hippo: Leeg dus, maar wel helder en bewust.
Mooi gezegd.
Dat is een meditatieve toestand.
Ik heb er wat moeite mee gehad om het te leren
maar nu kan ik dat wel.
Nee ik denk dat dat niet lukt je gedachten zijn niet uit te schakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja misschien ik heb daar geen ervaring mee, ben het type van altijd lopen malen.
Vraag me af of je nog normaal kunt denken onder hypnose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zal onbewust zijn, maar dan nog gaat je denken door ook al denk je dat je aan niks denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ giweda: probeer het eens met sport. Hardlopen staat er om bekent dat na een tijdje(met training) alles vanzelf gaat. Je krijgt een prettig gevoel en het enige dat je doet is lopen...totdat je en weg, een stoplicht of iets anders tegenkomt dat je uit je ritme haalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, mediteren kun je leren.
Het kost oefening, maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
broeder, wat lief die tip over hardlopen, helaas zal dat niet lukken want mijn (waardeloze) rug kan daar niet tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierdopje, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Giweda, het hardlopen was slechts een voorbeeld. bij veel duursporten is dat "lege" gevoel juist waar de sporter voor gaat. misschien kun je wel een andere duursport vinden die voor jou geschikt is.(hoewel juist hardlopen voor mij ideaal is met lage rugklachten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broeder, fietsen kan ik wel dus ik denk dat ik jou tip ga uitproberen om eens vaker de fiets uit de schuur te halen, dankjewel!
ik denk van wel, ik heb wel eens een moment dat ik gewoon niks denk, denk ik hahah.
zoals net, staren en niks denken.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lukt mij soms wel. Dit gebeurt dan eerder toevallig of als ik aan het 'mediteren' ben. Een leeg hoofd. Maar dat gebeurt mij maar zelden :). Maar het kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt ervaren mediteerders (noem je dat zo?) zullen het wel kunnen.En zoals aal gezegd , toevallig ook wel even, maar echt bewust aan niets denken: Neem het voorbeeld (alweer) van de roze olifant. Probeer daar als opdracht 5 minuten niet aan te denken. Dat gaat je niet lukken
13 jaar geleden
Ooit gehoord dat bepaalde mensen die lang mediteerden dat kunnen, mij is het nooit gelukt.. het enige wat dan in me om gaat is.. denk nergens aan.. denk nergens aan.. en dan denk ik toch weer ergen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aan niets denkt, denk je aan niets. Dit niets is dan toch iets? of zie ik dit verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door meditatie en ontspanningsoefeningen ben ik in staat om mijn gedachtes stil te zetten. Om dit te bereiken heb ik nu ongeveer 5 minuten nodig. Ik ken mensen die dit binnen enkele tellen kunnen bereiken. Het lukt me ook om zo pijn uit te bannen maar dat duurt wel even langer voor ik dit bereik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heest iets meditatiefs
Ik heb het soms wel (over dag)....tot het moment dat ik mezelf opmerk weer aan niets te denken...en dan is het over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies!
....hu? vroeg je iets?

haha :) somige mensen kunne zonderprobleem op `standby` gaan ik heb het zelf ook wel eens gewoon suf voorje uit staaren en echt naar niks bewust kijken en niks denken:) en dan opeen schrik je wakker uit je trance, dat is wel jammer maar de tijd is hard gegaan:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door veelvuldig naar SBS6 te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik mediteer, dan denk ik nergens aan.
Ja, in het begin wel, dan tel ik mijn ademhalingen.
Maar op een gegeven moment is dat niet meer nodig.
Dan ben ik er gewoon en ik kijk en ik zie, maar ik denk niet.
Dat is heel raar, de eerste paar keren.
Maar wel heerlijk ontspannend, en steeds makkelijker om dat te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik niet want ik denk eigenlijk nooit. Als ik ergens lees, dat iemand een situatie 'overdenkt' of een plan 'bedenkt', dan vraag ik mij altijd af hoe dat zou zijn. Wordt je er moe van?, doet het pijn?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees moeilijke boeken maar ik ken daarbij niet de activiteit denken.Ik laat mijn lampje schijnen over een stuk tekst en dan neem ik de inhoud in mij op, op de manier zoals ik een glas limonade met een rietje opzuig.
Plannen zijn er opeens, meer dan ik eigenlijk prettig vind, herinneringen ook zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan niets denken blijft volgens mij denken, toch ?
Je denkvermogen uitschakelen is iets anders, dat ervaar ikzelf namelijk weleens. Er is dan niets, zelfs zien en horen verdwijnen ver naar de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist ! Dat laatste is precies wat ik bedoel.
Nee, ook al zit je zomaar voor je uit te staren, een mens denkt altijd wel aan iets. Niets denken bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen schijnen dat gemakkelijker te kunnen dan vrouwen.
Vrouwen verbinden van alles aan elkaar en dat geeft emoties. Mannen kunnen aan 1 ding denken, 1 ding doen en verder helemaal niets. Ze hebben ook een NothingBox. Daar zitten ze graag. Kijk maar naar het filmpje uit mijn bron.