Waarom is onze 'nul' (een cirkel), symbool voor 'niets'?

Ik meen te begrijpen dat de cirkel het symbool is voor 'het geheel' of 'alles' en het vrouwelijk aspect.
Klopt onze nul dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een nul is geen cirkel

Het beste antwoord

nul en een cirkel zijn niet per se een en hetzelfde. over nul kan je bij deBib lezen ;) die kwam inderdaad uit India en is een wiskundige symbool. terwijl een cirkel is veel ouder dan dat, en net als alle andere symbolen wordt op verschillende manieren geinterpreteerd en uitgelegd, afhankelijk van de context. in het algemeen symboliseert een cirkel een oneindigheid want het heeft geen begin en geen einde, ruimte (geen lege ruimte, meer 'de wateren van de ruimte' uit Genesis), en absoluut. absoluut in zijn absolute aspect, en niet de vrouwelijke. goddelijke moeder natuur wordt volgens sommige interpretaties aangeduid met een cirkel met een horizontale middellijn, en als die is nog gekruist door een verticale, is het dan het mannelijke aspect van absoluut. en dit betekent niet dat absoluut is hetzelfde als niets, hoewel een van de aspecten ervan wordt ervaren als niets, lege ruimte. namelijk de mannelijke, statische, onveranderende aspect van de universum in tegenstelling tot vrouwelijke, dinamische energie en kracht van de absoluut.

Toegevoegd na 1 minuut:
een van de aspecten ervan wordt ervaren als niets, lege ruimte. namelijk de mannelijke, statische, onveranderende aspect van de universum in tegenstelling tot vrouwelijke, dinamische energie en kracht van de absoluut, die wordt ervaren als alles

Toegevoegd na 22 uur:
1=0=∞ :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het symbool nul is ontstaan in India. Sinds de 2e eeuw voor Christus is de 0 gebruikt om een lege plek aan te geven.
In 773 na Christus verscheen er aan het hof van kalief Al-Mansoer in Baghdad een Indiër die geschriften over sterrenkunde van Brahmagupta meebracht. Deze werden gelezen door Al-Chwarizmi, de grote Arabische wiskundige. In 820 publiceerde hij een leerboek over rekenkunde, waarin hij het gebruik van de nieuwe Indiase cijfers uitlegde. In de twaalfde eeuw werd dit boek door Robert van Chester in Spanje vertaald.
De cijfers werden maar langzaam door Europa verspreid, omdat men gewend was aan de Romeinse cijfers en omdat men niet wist wat men met de nul aanmoest. Was 0 alleen maar een cijfer of was het toch een getal?
De definitieve opmars van het gebruik van de nul kwam met de algemene verspreiding van gedrukte boeken en de opkomst van de klasse van de kooplieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Babyloniërs hadden een symbool dat 'leeg' betekende
en dat zag er ongeveer zo uit: YY.
(1700 BC)

De Maya's ontwikkelden een symbool dat we nu kennen als 'nul' 1400 jaar later. Ongeveer gelijktijdig met de Hindu-cultuur.

De huidige '0' komen we voor het eerst tegen in de negende eeuw in Hindu-geschriften. Deze nul werd later overgenomen door de Arabische landen, waarschijnlijk door handelskontakten.

Waarom ze voor deze vorm hebben gekozen weten we niet.
We kunnen er alleen naar raden.
14 jaar geleden
Dat komt omdat een cirkel geen begin heeft en geen einde. Het gaat maar door.

Dus zonder het te definiëren hoe iets begonnen is en zonder te definiëren hoe iets gaat eindigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat er sprake is van hetzelfde symbool voor 2 verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben.

Misschien zoiets als de Swastika en het hakenkruis. Dat was origineel (Hindoes geloof ik) een symbool voor voorspoed maar is door een welbekende meneer uit ons buurland destijds gejat en nu tot "verboden symbool" verklaard.
Dit uitteraard tot grote ergenis van de originele bedenkers / gebruikers.