Bestaan spoken nou wel of niet?

In verschillende films als "the Entity" of nu weer "the Haunting in Connecticut" wordt beweerd dat hun verhalen op echte gebeurtenissen zijn gebaseerd. Buiten het westen geloven hele volksstammen in spoken en geesten en ook in het westen beweren veel mensen dat er meer is tussen hemel en aarde op dit gebied. Wat is er nou waar van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
10.4K
Antoni
14 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd waarom je hierin bent geïnteresseerd. Kan je dat vertellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur nieuwsgierigheid hoe men hierover denkt :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een poltergeist of klopgeest is een paranormaal fenomeen, dat wil zeggen dat er geen mogelijke natuurkundige beschrijving voor is. Er zijn verschillende categoriën beschreven, het meeste denk ik wel de 'HAP' (Human Agent Poltergeist ofwel individueel gemedieerde klopgeest). De andere heet de 'EAP' (Entity Agent Poltergeist ofwel Entiteits Gemedieerde Poltergeist). Bij de eerste, (HAP), zou men zelf als oorzaak van de manifestaties zijn. Het komt dan vooral voor bij adolescenten en anderzijds bij mensen met negatieve emoties zoals angst, opgekropte boosheid, frustraties, seksuele onzekerheid, stress etc. Alhoewel het laatste een gevoel is. Blijkbaar veroorzaakt dat energieën, die manifestaties veroorzaken. Manifestaties kunnen onder andere zijn: Elektronische ontregelingen, zoals lampen en apparatuur die uit en even later weer aangaan, elektrische spanning dat tijdelijk uitvalt of piekt, waardoor lampen kapot gaan. Kinetische manifestaties, zoals een voorwerp die een bepaalde beweging maakt, zoals een sprong, verschuiving, een worp, een object zoals een deur die dichtklapt (terwijl er geen sprake was van aerodynamiek). Geluid manifestaties, zoals geklop (vandaar klopgeest) en allerlei andere geluiden. Bij (EAP) is er sprake van plaatsen of objecten waar paranormale energie kan plaatsvinden. Zoals een woning of voorwerp. Dat kan dan komen door overledenen dierbaren, volgens een bepaalde bron, elektronen die eerst deel uitmaakten van hun bewustzijn, zouden in de woning zijn ingezinkt, die elektronen bevatten nog 'kwantum informatie', wat manifestaties zou veroorzaken. Zoals de huidige experimenten met kwantumverstrengeling. Een andere theorie volgens parapsychologen zou niet onder controle gebrachte telekinese zijn. Met vriendelijke groet, Thomas Hoyle.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Mijn moeder zegt nee

Het beste antwoord

Natuurlijk bestaan spoken. Ze zijn heel echt, als psychologisch fenomeen. Met andere woorden: spoken bestaan in de hoofden van mensen. Maar dat maakt ze niet minder echt.

Van de poltergeist in je hoofd heb je niet minder last dan van de poltergeist die een aparte entiteit is. En van de overleden grootmoeder in je hoofd ontvang je niet minder troost dan van de grootmoeder die als zelfstandige entiteit besluit nog een tijdje over je te waken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze zin is "echtheid" het objectief kunnen controleren van de door een persoon gemaakte observaties door andere mensen. Ik noem de verschijningen en hallucinaties van 1 persoon niet bepaald echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, ja, maar volgens mij ben je het dus helemaal eens met SuzyQ. Zij schrijft namelijk dat spoken heel echt zijn, _als psychologisch fenomeen_, en dat ze bestaan _in de hoofden van mensen_. Mijn interpretatie van haar tekst is dat het voor de subjectieve waarnemer niet uitmaakt of een spook echt bestaat of psychologich is, maar dat we kunnen concluderen dat in de "echte" (objectieve) wereld spoken niet bestaan.

Andere antwoorden (8)

Spoken bestaan in de persoonlijke beleving.

Spoken verdwijnen door een onderzoekende geest, en door naar het geheel te kijken - spoken zijn kennelijk erg bang voor een holistische blik.

Vallende schilderijen op het moment dat een geliefde iets overkomt? Ze bestaan alleen als je je beperkt tot dat ene geval. Als je alle vallende schilderijen meeneemt, verdwijnt de relatie met de pech van de geliefde.

Poltergeisten verdwijnen zodra je het veertienjarige zoontje goed in de gaten houdt.

Gezichten die 's nachts op de muur of in de vitrage verschijnen verdwijnen zodra je rekening houdt met de overgangsfase tussen slapen en wakker worden.

Enzovoort.

Het is nu zelfs zo, dat er fikse prijzen worden uitgeloofd voor de eerste die kan laten zien dat spoken/geesten/entiteiten bestaan. Tot nu toe konden die prijzen niet worden uitgereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een geval is van de mens ziet wat hij wilt. Als je al dan niet onder de invloed bent van het lokale kruidenpreparaat en je verwacht de geesten van je voorouders te zien, dan zal je ze wel zien.

Misschien ben ik hier veel te nuchter in. Ik denk echter dat echte spoken, zijnde geesten van overleden individuen, een sprookje is. Ik zou heel graag een spook willen zien om ongelijk te krijgen. Maar ja, of dat gebeurt...

Wat betreft de films die je in je vraagstelling aanhaalde; Hollywood is niet echt bekend om zijn waarheidsgetrouwe overleveringen. M.i. gaat het filmproducenten meer om de bioscoopzalen vol te krijgen. Maar daar heb je die Hollandse nuchterheid weer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de lol hier een linkje: http://maxpages.com/mapit/THE_ENTITY_CASE
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkelijk prachtig! Ik las jouw link, en al vrij snel werd er geschreven over de zestienjarige zoon van de vrouw. Kijk dan even naar mijn antwoord, hierboven. Daar schreef ik: "Poltergeisten verdwijnen wanneer je het veertienjarige zoontje goed in de gaten houdt." Toegegeven, het scheelt twee jaar, maar beslis zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intussen heb ik verder gelezen. Na twee jaar verdween de geest. Dat was toen zoonlief achttien was. Och, waarom verlopen alle poltergeistgevallen steeds op dezelfde wijze?
Helemaal niks. Spoken, engelen, zombies, trollen, heksen, vampieren, kabouters, klopgeesten: ze bestaan niet.
Als wordt beweerd dat films gebaseerd zijn op echte gebeurtenissen, dan wordt daarmee bedoeld dat er wat geruchten en legendes bij elkaar geschraapt zijn om een spannende film mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de lol hier een linkje: http://maxpages.com/mapit/THE_ENTITY_CASE
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als zo'n websiteje voor jou reden is om in spoken te geloven, is dat prima hoor. Vrijheid blijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekent nog niet dat je het serieus moet nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, ik vind wicca niet minder rationeel dan het jodendom, het christendom of de islam. En eerlijk gezegd wel een stuk sympatieker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heksen bestaan wel, als je tenminste één van de vele stromingen bedoelt waarvan de leden zich heksen noemen. Wicca is er daar één van, er zijn er veel meer. Als je met heksen bedoelt dat tovenarij of andere bovennatuurlijke dingen betaan, dan heb je ongelijk. Heksen kunnen echt niet heksen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@guido, wie heeft gezegd dat ik in spoken of geesten geloof? ik ben gewoon benieuwd hoe men er over denkt!
Toevallig staat er in de wetenschapsbijlage van nrc/handelsblad van dit weekend een artikel over spoken.
Er lijkt een verband te bestaan tussen het magnetisch veld en grote afwijkingen daarin op bepaalde plaatsen en het zien of voelen van spoken.
Het onderzoek geeft geen bewijs voor het bestaan van spoken, maar er is wel een verband tussen magnetisch veld en infrageluid en ons waarnemen van spoken.
Onder gunstige omstandigheden kunnen mensen dus spoken zien.

Toegevoegd op 04-05-2009 12:55:43
Het artikel is voor niet-abonnees niet op internet te vinden.
Genoemde onderzoekers zijn:
Michael Persinger: psycholoog
Caroline Watt: parapsycholoog
Richard Wiseman: hoogleraar psychologie
Onderzoek met proefperonen en metingen zijn gedaan in Hampton Court.
Waar het aardmagnetisch veld normaal een sterkte heeft van 50.000 nanotesla blijken bij schommelingen van 40 à 50 nanotesla proefpersonen "rare ervaringen" te krijgen.
Ook bij infrageluid gemixed door muziek kregen mensen angstwekkende en vreemde ervaringen.
Artikel: Ellen de Bruin

Aan het onderzoek kan bevestiging noch ontkenning van het bestaan van spoken worden ontleend. Mensen nemen ze waar en dat is niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
_Wetenschaps_blijlage? Welk magnetisch veld, dat van de aarde of iets dat door mensen is geproduceerd? Wat heeft dat infrageluid ermee te maken? Het enige vergelijkbare dat ik ken, is dat je de ervaring van de aanwezigheid van een entiteit kunt opwekken door de hersenen gericht te bestoken met enorme magneetvelden. Dan praat je over gigantische apparaten die magneetvelden genereren die miljarden keer zo sterk zijn als het magneetveld van de aarde. Ook met elektrische stimulatie van de hersenen kun je iemand de indruk geven dat een entiteit aanwezig is. Maar dat heeft allemaal niets te maken met het bestaan van spoken en geesten.
AWM
14 jaar geleden
Ik zou van de laatste zin dan maken:
"Onder ongunstige omstandigheden kunnen mensen gaan hallicuneren..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac: Je zou het stuk kunnen lezen. Het lijkt me niet onaannemelijk dat de hersenen beïnvloedt wordt door magnetische fenomena aangezien de hersenen met elektrische signalen werken. Wanneer de juiste centra gestimuleerd worden, bijvoorbeeld de visuele cortex, zou je zomaar kunnen gaan hallucineren. Culturele context zou er volgens toe kunnen leiden dat men deze hallucinaties geesten gaan noemen. Maar dat neemt niet weg dat het hallucinaties zijn en dus niet echt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75: Ik heb het stuk niet gevonden op Internet, en een papieren versie heb ik niet. Dat de hersenen worden beïnvloed door magnetische velden is oud nieuws. Verder ben ik het helemaal met je eens.
Spoken bestaan, maar jij ziet ze niet... Als jij ze zag dan hoefde je niet deze vraag te stellen...
Hoe kun je dan spoken zien, waar moet je dan op letten?
Zien is ook niet het juiste woord, maar welk woord koppel je er dan aan. Spoken zijn onzichtbaar en kan dus per definitie niet met de ogen waarneembaar zijn... Spoken zijn van niet-materie, zijn van immateriële stoffen... Jij bent auto en chauffeur, dus spook is zoiets als chauffeur. En dat is het ook, een chauffeur zonder auto is een spook... Maar wat kan een spook nu zonder auto? Hij kan niet rijden in een auto... Hij kan zoeken naar een chauffeur die niet zit op te letten en hem opzij schuiven en een auto carjacken en zelf gaan rijden... Dat kan... De meeste spoken rijden ergens op de achterbank mee, die stappen gewoon in en roeren zich niet en laten zich meerijden in een andere auto...

Ik leg je niet meer uit dan dit... Maar als antwoord bestaan spoken, kan ik getuigen dat ze bestaan, want jij bestaat toch ook... Kun jij je eigen bestaan ontkennen... Maar jij hebt nu nog een auto om in rond te rijden en zij (die jij spoken noemt) niet...

Als je niet weet wat ik met auto en chauffeur bedoel, dan raad ik je aan om hier op de site een zoek-opdracht te doen... Ik heb hier al vele malen over gesproken namelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de beantwoording afhangt van de manier van onderzoeken:

indien je de westerse manier van onderzoeken aanhangt waarbij alleen controleerbare, herhaalbare experimenten als bewezen worden beschouwd, moet je concluderen dat spoken niet bestaan. Met andere woorden: er is nog nooit een bewezen geestverschijning geweest.

Hanteer je een meer psychologische benadering, dan kun je uitgaan dat spoken bestaan in de "fantasie" van de mens. Als je geplaagd wordt door stemmen of verschijningen die niet bewezen aanwezig verklaard kunnen worden en je kunt met deze stemmen of verschijningen communiceren, dan is er sprake van een psychose. Een psychose wordt een probleem als deze je denken en handelen zodanig in de weg gaat zitten dat je niet meer voor je eigen veiligheid of de veiligheid van anderen kunt instaan.

Maar. zoals een andere antwoorder schrijft: als je overleden grootmoeder je bezoekt en je ondervindt hier veel troost van en je kunt nog steeds "normaal" functioneren, maak er dan geen probleem van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al eerder een vraag over spoken gesteld. Dat was deze: http://www.goeievraag.nl/vraag/ziet-spoken.5259

Misschien vind je bij de antwoorden op die vraag ook een antwoord op jouw vraag. Volgens mij bestaan spoken in ieder geval niet en zijn alle verschijnselen die op spoken lijken het gevolg van inbeelding, fantasie, hallucinaties of geestelijke stoornissen.

Toegevoegd op 04-05-2009 21:11:10
Er is nog een vraag gesteld over hetzelfde onderwerp. Die vraag is bijna hetzelfde als die van jou:

http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaan-geesten.3301
14 jaar geleden
Ik zeg van niet. Ik geloof er niet in. Hordes mensen die er wel in geloven, maar ik dus niet. Zo ook niet in engelen, geesten of anderszins waar mensen, volksstammen en culturen in geloven.
Bovendien zeg je het al goed.. die film is GEBASEERD op echte gebeurtenissen. Het blijft subjectief hoe zo'n regisseur dat weergeeft en door wie hij geïnspireerd werd voor dat verhaal. Ook in Conneticut bestaan er mensen die niet in spoken geloven, ondanks hetgeen wat daar ooit voorviel.