Wat betekent 'te kwader trouw' precies?

Hoe wordt dit in verband gebracht met de filosoof Sartre?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
5.3K

Antwoorden (5)

Te kwader trouw betekent: Het was niet de bedoeling om het goed te doen of dat wat men verlangde om te doen. Het verband met Sartre weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tegenovergestelde van te goeder trouw.
Dus met kwade , slechte bedoelingen. (Waar te goeder trouw met goede bedoelingen is).

Het wordt in verband gebracht met Sartre omdat hij het idee van Heidegger een concept te kwader trouw heeft genoemd, n een filosofisch dispuut over de onderlinge verhoudingen tussen mensen. Voert een beetje te ver om hier helemaal uit te leggen, maar je kunt er in de bron alles over nalezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
te kwader trouw (= met slechte bedoelingen, oneerlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Te kwader trouw" is afkomstig uit het Latijn: malafide. Het betekent: onbetrouwbaar. Iemand heeft dan geen oprechte (eerlijke) bedoelingen. Het tegengestelde is bonafide = te goeder trouw: betrouwbaar.

Sartre illustreert de kwade trouw aan de hand van een beroemd tafereeltje in een café. ,,Je vous admire tant'', zegt een man verleidend tegen een jonge vrouw die het vast aardig vindt te horen dat iemand haar aantrekkelijk noemt, maar niet weet of ze verleid wil worden. Hij legt zijn hand op de hare. Sartre analyseert wat er in haar om moet gaan. De situatie dwingt haar te beslissen. Maar: ,,haar hand terugtrekken houdt in dat ze de vage, onvaste harmonie verstoort, die de ontmoeting zo aantrekkelijk maakt''. Ze besluit niet maar laat haar hand liggen alsof ze er niets mee te maken heeft, 'als een ding'. Dit is volgens Sartre een typisch geval van zelfbedrog, van de kwade trouw. Want kwade trouw is zelfbedrog; weten dat je iets weet, maar het niet willen weten. De vrijheid wordt geloochend doordat de vrouw geen betekenis aan de situatie toekent, terwijl die er wel om vraagt. Daarmee ontvlucht de vrouw de verantwoordelijkheid voor haar situatie, want die ligt als een zware last op haar schouders.
13 jaar geleden
Het is wat Sartre “kwade trouw” noemt. Volgens Sartre zijn we te kwader trouw als we het nalaten om zelf betekenis te geven aan ons leven.

https://www.filosofie.nl/nl/artikel/47468/dit-bedoelt-sartre-met-vrijheid.html