Is de waarheid slechts dat wat het beste geargumenteerd is?

Toegevoegd na 1 uur:
Wat dan weer inhoud dat er geen waarheid bestaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.1K

Het beste antwoord

Nee, want één doorslaggevend argument kan tientallen schijnbaar juiste argumenten tegenspreken of doorprikken. Dat is dan ook precies de grondslag van de wetenschap : een hypothese net zo lang uitproberen en op de proef stellen tot hij ontkracht is.

Daarnaast zijn er voor veel zaken zowel goede argumenten voor als tegen te bedenken, waardoor de waarheid in het midden ligt. Soms hoeft ook wat in de ene situatie geldt niet in de andere te gelden. Of wat voor de een goed is, hoeft niet per se goed te zijn voor de ander.

Sommige mensen zijn met één goed argument al 'over de streep', anderen blijven het uitproberen en testen, nieuwe argumenten zoeken, nieuwe aanknopingspunten, nieuwe invalshoeken....die rusten niet voor een vermoeden een feit is. En over feiten valt weinig meer te discussiëren - behalve natuurlijk met mensen die de feiten liever niet tot zich willen nemen. Jammer genoeg zullen we nooit van alle vermoede waarheden een feit kunnen maken, en houden mensen eigenlijk de keuze tussen onderzoeken en vermoeden, waarbij onderzoeken in de regel niet de makkelijkste weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee geef je toch eigelijk aan dat een er geen waarheid bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarheid is een subjectief begrip. Een feit is dat niet. Sommige waarheden zijn feiten, andere zijn aannames. In de regel gebruiken we de termen door elkaar heen trouwens. Het is nu zes over half twaalf. Hier en nu. Dat is niet zozeer de waarheid, alswel een meetbaar feit. Ik ben op dat en dat moment niet op die en die plaats geweest. Dat kan honderd procent de waarheid zijn, maar is vaak een zeer moeilijk of niet meetbaar feit. Tenzij je een alibi hebt ; dat kan een doorslaggevend argument zijn en de waarheid een feit worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus nemen als waarheid dat het het best geargumenteerd is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want over wat het beste argument is is niet altijd consensus. Als die consensus er niet is, is het dus niet DE waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overeenstemming van mening is toch datgeen wat wij in het algemeen besluiten dat het zijn moet. Ofwel als je ervan uitgaat dat het best geargumenteerd datgeen is wat het breedst wordt gedragen, dan klopt mijn stelling dus ook volgens jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat enkele geval wel. Maar er zijn nogal wat zaken waarover die consensus dus niet is, en dan kun je dus nooit van waarheid (objectieve waarheid) of feit spreken.
En zelfs dan is het discutabel. In de tijd dat men dacht dat de wereld plat was, was daar aardige consensus over. Toch bleek dat uiteindelijk niet de waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee maar daat zit het hem juist in. In die tijd was dat wel de absloute waarheid, omdat die het best geargumenteerd was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee was het toch een subjectieve waarheid, en geen feit. Zoals nu sommige dingen voor bijvoorbeeld bepaalde geloven met volledige consensus van de gemeenschap waarheid zijn, maar met feiten of universele waarheden niets te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat de wereld rond is zijn wij nu als een feit, net zoals dat hij toen plat was... Ofwel, de waarheid nu is ook subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat de wereld rond is (okee, een aan de polen enigszins afgeplatte bol) kunnen we nu op alle mogelijke manieren meten en zelfs waarnemen. Er is dus geen enkele reden meer om er aan te twijfelen. Daarmee is het geen subjectieve waarheid meer maar een feit. Net zoals het feit dat de arde rond de zon draait en niet vice versa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet vanwege de inhoud, wel vanwege de interessante discussie en je argumentatie.

Andere antwoorden (9)

Nee, het best geargumenteerde antwoord op deze vraag hoeft zeker niet de absolute waarheid te zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Ik kan je met duizend fantastische argumenten vertellen dat wat blauw lijkt eigenlijk rood is. Maar jij hebt maar 1 argument nodig om dat te ontkrachten. Namelijk 'blauw licht valt volgens afspraak binnen deze en deze golflengte en dus is dit blauw'.

En ja.
Want veel mensen geloven in mooie woorden (meer nog dan goede argumenten). Dus als je iets maar mooi brengt wordt het voor veel mensen de waarheid, ook al is het dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op wetenschappelijk vlak is dat een redelijk argument. De geldende theorie op een bepaald moment wordt bepaald door de meest steekhoudende argumenten, welke uiteraard met data worden ondersteunt.

In wetenschap wordt echter niet van absolute waarheden gesproken. Dus dat maakt het weer lastig.

In normaal leven: Absoluut niet. Het gaat niet om argumenten. Je kan nog zoveel argumenten geven waarom er geen files zouden moeten zijn op de snelwegen. En toch zijn ze er.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarheid heeft geen argumentatie nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag geen plusje geven, maar je heb absoluut gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze mededeling doet meer dan een duimpje, en helemaal als duim(en) anoniem zijn;-) Dank je.
Dé waarheid is bestaat niet. De waarheid is wat wij gezamelijk accepteren als de waarheid. Echter accepteren wij niet altijd datgene wat het best beargumenteerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Argumenten zijn voor een "waarheid" als de spaken in een wiel. Ze maken het wiel stevig en mogelijk het rond te houden.

Toegevoegd na 1 dag:
Men hoort zo dikwijls zeggen dat de waarheid in het midden ligt dat dit voorbeeld daarvan wel vermeld mag worden:
Op een dag was de wetenschapper en scheepsbouwer John Locke in Liverpool en daar werd een jonge stier verloot. Degeen die het gewicht zou raden mocht het mee naar huis nemen.
Na de poole heeft Locke alle briefjes verzameld, de uitkomsten opgeteld en gedeeld door het aantal deelnemers en dat bleek precies uit te komen op het gewicht van de stier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik interpreteer waarheid hier in dit geval als wat over het algemeen wordt aangenomen als zijnde waar. In dat geval is daar zeker wat voor te zeggen. Je hebt namelijk met de waarheid met een aantal problemen te maken. Het eerste probleem is onderdeterminatie. Het probleem dat er twee verklaringen zijn voor empirische data die beide een vraagstuk verklaren maar op met een andere verklaring/voorspelling komen. In dit geval moeten we zelf kiezen wat we voor waar aannemen op grond van wat mooier/beter/makkelijker is. Het moge hopelijk duidelijk zijn dat de waarheid zich niet conformeert naar dergelijke menselijke waardes.
Het andere probleem is dat het er inderdaad op lijkt dat waarheid democratische aspecten lijkt te hebben. Zo verteld de filosoof Lakatos over "programma's van de wetenschap". De waarheid zijn tegen elkaar concurrerende beelden. Wat nou precies de waarheid is wordt bepaald door wie het meeste geld/wetenschappers/media-aandacht et cetera heeft.
Ook interessant is het Duhem-Quine probleem. Een wetenschappelijke hypothese is gebaseerd op meerdere aannames. Bij het ontkrachten van een hypothese weet je dus niet of de aanname niet klopt. Onze waarheid is daarmee wat Quine a "web of beliefs" noemt. Hoe dichter bij de kern je komt hoe minder snel we bereid zijn een geloof te laten varen. Hij zegt daarmee ook dat je de waarheid altijd passend kan maken als je maar rigoureus genoeg aanpassingen doet aan de "buitenkant" van je web of beliefs.
Ik heb hiermee hopelijk aangetoond dat er best wel veel valt te zeggen dat ons beeld van de waarheid "antropocentrisch" is. D.W.Z. Dat de het beeld van de waarheid een menselijk construct is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord op je vraag is: Nee.
En ja, de waarheid bestaat wel.

De waarheid is dat waar niemand een tegenargument voor heeft. Dat heet de sociocratische waarheid.
De waarheid die bestaat als gevolg van de meeste stemmen gelden, is een democratische waarheid. Hetgeen niet wil zeggen dat de meeste stemmen waren gebaseerd op de beste argumenten, hoewel de dialoog ( het debat) dat wel beoogt.

Er is hoop voor veredeling van waarheid:
de opvolger van de democratie is de sociocratie.
Edoch, iets bestempelen tot de absolute waarheid blijft een heikele zaak...Ik steek m'n vingers er nooit voor in het vuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Een goed redenaar kan ook een mooi verhaal verzinnen rondom een onwaarheid, en een waarheid is al waar voordat iemand met argumenten komt om deze te onderbouwen.
Wel is het zo dat de waarheid zich beter /laat/ onderbouwen.