Wat veroorzaakte the big bang en wat was het dat explodeerde als er niets was?

Als we uitgaan van the big bang theorie, wat is het dan voor een enorme klomp materie geweest die explodeerde in zovele miljarden deeltjes en wat maakte het zo instabiel dat het explodeerde. Hoewel the big bang tegenwoordig als wetenschappelijk feit wordt gezien, roept het bij mij alleen maar meer vragen op.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Filosofie
4K
Edraket
6 jaar geleden
Er was wel wat, er was energie. Einstein leerde ons dat energie en massa zich verhouden als E= m.c2 https://nl.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die enorme klomp had overigens volgens de geleerden een afmeting van een grote knikker(mooie bonk)

Antwoorden (2)

De Big Bang was niet zozeer een explosie maar het heel snel uitzetten van een enorme, onvoorstelbaar compacte hoeveelheid materie. Wat die uitzetting heeft veroorzaakt is nog steeds speculatief. Feitelijk is de Big Bang theorie gebaseerd op wat we nu waarnemen, nl. een uitdijend heelal. Wat er precies op tijdstip 0 gebeurde en waarom is nog steeds een raadsel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We weten het niet zeker.

Wat er voor de Big Bang was is onbekend en (tot op heden) niet bewijsbaar. Of er überhaupt een 'voor-de-Big-Bang' is niet eens bekend.

Toch zijn er wel theorieën.

Eén theorie is de volgende:

In ons universum zien we soms hele zware sterren heftig aan het eind van hun leven komen.

Daarbij ontstaat een zwart gat. In zo'n zwart gat is de zwaartekracht zo zwaar dat de ruimte tijd sterk vervormd wordt en los scheurt van onze eigen ruimtetijd.
Wanneer je de theorieën bekijkt van hoe de ruimtetijd in binnenkant van zo'n zwart gat eruit ziet dan zie je opmerkelijke overeenkomsten met de theorieën rondom de Big Bang.

Onder andere:
- zo'n zwart gat ontstaat plots en met enorm veel energie in dat zwarte gat. Precies zoals het begin van tijd en de energie van de Big Bang. (Vergeet niet dat het een los gescheurd stuk ruimtetijd is. Het heeft dus een eigen verloop van tijd en ruimte.
- Terwijl een zwart gat implodeert vervormt het de ruimtetijd. De ruimtetijd wordt plaatselijk enorm uitgerekt. Afstand en tijd veranderen ter plekke dus sterk. Van buitenaf lijkt de afstand klein, maar gezien vanuit het zwarte gat naar buiten, lijkt het door de vervorming of de ruimte om het zwarte gat heen steeds groter wordt. (dat gaat vanuit dat standpunt zelfs met lichtsnelheid)
Dat zijn ook de effecten die we zien met ons heelal dat steeds groter wordt.

Veel zaken rondom de Big Bang zijn te verklaren door aan te nemen dat ons heelal eigenlijk een zwart gat van een ster in een heelal van een hoger niveau is.

Maar dit is maar en theorie. Er zijn er meer !
Thecis
6 jaar geleden
Ik mis 1 heel belangrijke, maar wel wat nieuwere theorie over hoe de Big Bang ontstaan is. Wordt ook wel M-theory of Brane-theorie genoemd en is een is een extrapolatie van de verschillende snaar-theorien (of liever gezegd de theorie die de 5 snaar theorieen met elkaar verbond). Er vloeit voort dat het hele universum in een membraan zit (11 dimensioneel membraan). Wanneer de entropie van het systeem afneemt, zullen de membranen naar elkaar toe komen en wanneer ze botsen, geeft dat een gigantische explosie (een big bang). Dit is natuurlijk even heel kort door de bocht gezegd. Heel interessante materie!