Het gebruik van marihuana en nieuwe filosofische inzichten: is dit toeval, of is er een oorzakelijk verband?

Ik ben de laatste tijd een paar keer tot nieuwe filosofische inzichten gekomen, na het gebruik van marihuana. Filosoferen doe ik al sinds dat ik logisch kan nadenken en wiet roken is voor mij ook al oud nieuws.

Echter, het laatste jaar ben ik dus in bedwelmde toestand een aantal keer in gesprek gegaan met steeds verschillende mensen in bedwelmde toestand. Hierbij heb ik inzichten verkregen die in principe al 'voor het grijpen' lagen, omdat ik enkel een aantal oude inzichten met elkaar hoefde te verbinden om de nieuwe inzichten te vormen. Het is me echter opgevallen dat ik vastgelopen denkwijzen vaak doorbreek wanneer ik stoned ben.

Zou hier een direct verband tussen zijn? Het zou namelijk ook kunnen liggen aan hele andere oorzaken, of zelfs puur toeval.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.9K

Het beste antwoord

In de jaren 60 heeft onder andere Timothy Leary uitgebreid onderzoek gedaan naar het verband tussen LSD en filosofische inzichten. Zijn inzicht was in elk geval dat met behulp van geestverruimende middelen, de geest ook echt verruimd kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat er weldegelijk een verband tussen zit, ik zou het nie kunnen verklaren op een manier. Maar ik denk dat het je geest verruimd. In een zekere zin natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft de marihuana bepaalde circuits in jouw hersens, die bij andere mensen al functioneren geopend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drugs (ook wel: verdovend middel, bedwelmingsmiddel, narcoticum, roesmiddel, geestverruimend middel, verboden middel of droog/droge) is een verzamelnaam voor geneesmiddelen en genotsmiddelen die een meer of minder drogerende (verdovende en/of opwekkende) werking hebben, en die tot verslaving kunnen leiden.

Marihuana is dus een "geestverruimend" middel.
Dat is tegelijk het gevaar van dat soort middelen: je denkt dat je er beter door gaat denken.
Het doet natuurlijk wel wat met je hersenen:
Het kan stressgevoelens verminderen bij mensen voor wie het uitwerkt als rustgevend middel.

In ieder geval geeft het een vertekend beeld van de werkelijkheid.!!!

Dan kan heel akelig zijn.
Maar je kan ook denken dat je slim bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het door die weed alleen maar meer indruk heb gemaakt op je,ik denk dat als je je inzichten zou delen met mensen die niet blowen het eigenlijk niet zo veen voorsteld en alleenmaar een beetje wazig gepraat is.
Maar ik zou je inzichten graag willen horen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je daar erg kort door de bocht denkt. Ook krijg ik het gevoel dat je zelf niet in deze situatie hebt verkeerd in dit geval.
Zowel probeer wat van je drugs gerelateerde theoriën op te schrijven en kijken of ze nog steeds briljant zijn.
Bij mij zijn ze dat best vaak nog steeds wel.
Het denken kan soms wat in patronen vast zitten en men loopt a.h.w. tegen 'taboes' op om vrij te associëren.
Roesmiddelen kunnen dan helpen om door die barrières heen te komen, maar het nadeel van alcohol of wiet is dan weer dat je vermogen tot logisch redeneren wordt aangetast.
Wat je aan een kant wint verlies je weer aan de andere, als je gesprekspartner dan ook nog eens onder invloed is is er niemand meer die de logische lijn in de gaten houdt.
Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat als de discussie was genoteerd of opgenomen er later weinig meer over blijkt te zijn wat steek houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan heel goed.
De proef op de som is alleen of je geniale inzichten ook standhouden als de rook om je hoofd is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha grappig en waar +
mijn ervaring als ik stoned ben is dat ik mezelf dieper in de ogen kan kijken. mezelf, en daarmee ook processen tussen mensen en het begrijpen van andere mensen (waar over het algemeen een filosofisch inzicht over gaat). alsof je deurtjes kan openen die als je nuchter bent, angstvallig gesloten houd.
wel vraag ik me tegelijkertijd af of het wel echt is. of wat ik denk als ik stoned bent niet nep is, en niet zo veel met de werkelijkheid te maken heeft.
maar ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het "zin" heeft om te blowen.
ik denk dat het verkrijgen van inzichten, en zoals je al zegt het verbinden van oude inzichten makkelijker gebeurd als je stoned bent, omdat je je barrières en angsten even durft los te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...en dat bij herhaaldelijk gebruik de kans op schizofrenie enorm toeneemt...
Over het algemeen word ik vrij sloom en duf als ik stoned ben (natuurlijk) maar het opent zeker wel wat in mn hoofd, je denkt dieper na over onderwerpen, ik tenminste. Ook merk ik dat ik eerder iets zeg over een onderwerp, nadenken over wát er dan uitkomt iets minder, ik denk dat je dus ook een stuk eerlijker bent als je wiet hebt gerookt.
Alsof er een door de maatschappij gevormd filter in je hoofd word uitgezet waardoor je makkelijker nadenkt over onderwerpen. Dus ja ik denk wel dat er een verband is.