Bestaat de kleur zwart?

Wanneer je kleuren mengt krijg je nooit 'helemaal zwart'. De kleur die wij zien als zwart is een donkere tint van.. bruin of blauw ofzo. Ook is zwart het ontbreken van licht en dit terwijl licht juist voor kleuren zorgt.. Bestaat zwart dus eigenlijk wel als kleur? of is het gewoon een naam die wij hebben gegeven aan het ontbreken ervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/zwart-kleur.1140

Het beste antwoord

Dat ligt eraan.
In het dagelijks taalgebruik wordt zwart inderdaad gezien als kleur.
In het kleurspectrum is zwart geen kleur omdat, inderdaad, als je kleuren mengt krijg je nooit helemaal zwart.

Natuurlijk hebben we vandaagdedag zwarte verf.
Maar hoewel ze dat vroeger niet hadden, konden schilderaars nooit 'echt' zwart gebruiken.
Dat is maar goed ook omdat door de egale vlakte de warmte (of juist kou) niet meer te zien is (maar dat is weer een ander onderwerp).

Hetzelfde is voor wit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeten te zeggen:
Zwart absorbeert licht, zoals je misschien weet van rugby.
Maar dit hebben velen voor mij waarschijnlijk al gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wat een vragen zeg...

Wanneer een object alle kleuren van het spectrum absorbeert zien wij zwart. Wanneer de kleur niet zwart is absorbeert het object niet alle kleuren en weerkaatst de kleur terug die niet word geabsorbeerd. Deze kleur nemen wij dan waar. Wanneer alle kleuren worden terug gekaatst zien wij het als wit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 maar weer ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje weer Koolwitje :-)
Zwart zelf is geen kleur, maar een ontbreken van teruggekaatst licht. Normaliter is dat teruggekaatste licht wat wij waarnemen als kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart is inderdaad ‘geen licht’, en dus ook geen kleur. Het wordt voor het gemak zo genoemd, tussen al die andere kleurpotloden of verftubes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken niet, want wit & zwart zijn geen kleuren.

Maar in de samenleving noemnd men wel eens, bijvoorbeeld als die iets. En er wordt gevraagd welke kleur wilt u liever hebben. En er is ook een zwarte ervan. In dit geval jah. Soms kan het wel bestaan dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleur zwart is per definitie onjuist.
Zwart is geen kleur omdat er geen light wordt teruggekaatst (zie andere antwoorden voor meer uitleg)

Wit daarentegen is juist wel een kleur, alle kleuren worden namelijk terug gekaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen weet waar je het over hebt: ZWART.
In de link staat een erg aardig artikel over het onderwerp:
Het ZWARTSTE schilderij ooit. Dat gaat over die kleur die wel bestaat, al was het maar als benaming om te weten waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in prencipe is zwart geen kleur maar mijn mening is dat dat wel zo is ok je kan het niet maken maar je ziet het toch net als andere kleuren en daarbij als zwart geen kleur is wat is het dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geleert dat zwart nooit een kleur is. Dus de kleur zwart bestaat niet.