Wanneer is iets nat?

Het is voor mij niet duidelijk wanneer iets nat is en wat dan ook de definitie van nat is. ik heb dan ook meer dan één vraag.
Ten eerste: is water zelf nat? Of is iets waar water op zit nat?
Ten tweede: Als ik mijn hand in een bak met water doe en ik haal hem er vervolgens weer uit; dan is mijn hand nat (algemeen bekend, toch?). Maar wat nou als ik mijn hand in een bak met pure olie doe? Is mijn hand na de tijd dan ook nat?
En is er een bepaalde hoeveelheid watermoleculen nodig wil iets nat zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen een definitie op te stellen van 'nat'.
Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Filosofie
28.7K
Antoni
6 jaar geleden
Er zijn nogal wat verschillende soorten olie. Een doek bedekt met ruwe olie (dik en zwart) zou ik eerder vies noemen dan nat. Een doek doordrenkt met olijfolie of slaolie (dun en bijna doorzichtig) zou ik wel nat noemen.
Antoni
6 jaar geleden
Kortom: @J1T5E, wat bedoel je precies met "pure olie"?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zei pure olie omdat ik bang was dat mensen zouden zeggen dat er misschien water in zou zitten. Uit voorzorg heb ik pure olie gezegd. Ik bedoel gewone olijfolie.
Ik vraag me wel af waarom u olie nat noemt, het is namelijk wel waterafstotend. Kan het dan nat zijn?
Antoni
6 jaar geleden
Ja, ik vind een doek doordrenkt van olie op een vergelijkbare manier nat als die doek (nat) van water zou (kunnen) zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik mis persoonlijk de vraag of water zelf ook nat kan worden. Is er een verbinding met de watermoleculen nodig om van 'nat' te kunnen spreken? Dit lijkt niet het geval te zijn omdat immateriële objecten, zoals dromen, ook nat kunnen zijn. Bronnen:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Gerben_Wynia
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leg eens uit wat de achtergrond is van je vraag. Als ik de vraag omdraai: vertel mij eens wat (voor jou) droog is. Je hebt het vooral over water, maar waarom (vooral) daarover? Zoals aangegeven zijn er meer vloeistoffen. Denk dat de genoemde betekenissen (woordenboek) op zich verhelderend genoeg zijn en een prima definitie vormen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Obelix Mijn achtergrond is puur interesse. Ik heb er al een hele tijd over na lopen denken. Droog is voor mij ook heel onduidelijk. Ik denk namelijk dat het niet persé het tegenovergestelde van nat is. Ik denk namelijk dat niet-nat iets anders is dan droog, maar dit kan ik erg moeilijk verwoorden. Inderdaad zijn er meer vloeistoffen. Ik vraag mij alleen af wanneer deze vloeistoffen nat zijn. Zijn alle vloeistoffen per definitie nat?
svetivlas
6 jaar geleden
Als ik transpireer ben ik nat van het zweet. in het zwembad ban ik nat van het water. Steek ik mijn hand in de petroleum is die nat van de petroleum volgens mij. Het lijkt mij dat iets dat droog is, en in aanraking komt met een vloeistof, nat wordt van de...... maakt niet uit wat voor vloeistof. Maar dit is mijn menig als leek en geen antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij moet het begrip"nat" worden uitsluitend worden gebruikt als het over water gaat en waterige oplossingen van bijv zouten
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dit vind ik een erg goede vraag maar volgens mij zijn er niet bepaald grenzen voor wanneer iets nat is of niet maar als er gewoon iets vloeibaars op je hand ligt

Het beste antwoord

Het woord nat gebruiken we om uit te leggen wanneer iets met water bedekt of omgeven is....steek je hand maar eens in water en merk op hoe het aanvoelt. Op deze manier kan je ook voelen of iets heet is of erg koud, of iets zacht of hard als steen aanvoelt. De zenuwen in je hand sturen informatie vanuit jouw hand door naar je hersenen en die gaan met deze info aan de slag.
De hersenen krijgen informatie over de druk van de hand, de temperatuur en vooral de manier waarop de vloeistof over de hand loopt, geeft de hersenen aan dat het zich om een vloeistof handelt en de hand daarom nat aanvoelt.

Loopt het er snel vanaf dan weten de hersenen dat het een dunne vloeistof als water is. Blijft het er op zitten en duurt het lang voor de hand weer droog is dan handelt het zich om een dikkere vloeistof. Water verdampt namelijk relatief snel. De hand weet echter nog niet dat het olie is wat hem bedekt. Daarvoor moet je het betasten met de andere hand en zo voel je dat het vettig is. Ruik je dan daaraan, dan zal je zeker weten dat het olie is....je zintuigen geven namelijk ook meteen informatie aan de hersenen.

Maar of het nu olie, water, melk of sap is.... het is een vloeistof en die zal altijd nat aanvoelen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat je hier zegt klopt inderdaad allemaal. Maar nu zegt u dat een vloeistof altijd nat is omdat deze vloeistof nat aanvoelt. Maar nu weet ik eigenlijk nog steeds niet wat 'nat' is.
amc
6 jaar geleden
Je kunt een gevoel ook niet beschrijven als iets tastbaars, omdat de hersenen het voor je registreren en er een 'naam'aan geven. Dit gaat helemaal automatisch zoals de natuur het geregeld heeft. Je vinger zal voor je gevoel net zo over een droge huid glijden als over een natte huid. Toch zal er een verschil te voelen zijn...een natte huid kan je meer 'uitsmeren' en als je lang genoeg smeert zal je het water wegsmeren en zal de huid daar weer anders aanvoelen omdat hij droog geworden is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is niet realistisch om te zeggen dat iets nat is als het vloeibaar is, want hoe verklaar je dan dat vloeibare metalen niet nat zijn?
amc
6 jaar geleden
Misschien omdat het vloeit? Het is in beweging en stroomt.....als je er een schep van zou nemen die je laat vallen dan vloeit het in een stroompje naar beneden en valt niet als een vaste klont of baksteen met een plof naar beneden. Je gaat uiteraard niet aan heet vloeibaar metaal voelen, maar je ziet dat het geen stille vaste massa is. Met de ogen kan je namelijk ook zien of iets vloeibaar is en dan weet je dat het altijd nat is. Een vloeistof zal namelijk altijd nat zijn. Of kan jij een vloeibare droge stof bedenken?

Andere antwoorden (3)

Het gaat niet per definitie om water bij het begrip nat, maar om vloeistoffen. Je kunt nat worden van water, maar ook van olie, zoals in jouw voorbeeld. Niet alles wat vloeibaar is, is een vloeistof (denk maar aan kwik).
6 jaar geleden
Volgens de definitie van Van dale betekent nat: vloeibaar, niet droog, niet vast, bevochtigd of vochtig.
Volgens Woorden.org is de definitie: door vocht bedekt of vocht bevattend.
Beide definities gaan dus niet per se uit van water. Verf kan nat zijn, en als je je hand in een vat olie steekt, komt die er nat uit.
Een minimum hoeveel moleculen is denk ik niet in een definitie te vatten. Iets kan vochtig, nat of kletsnat zijn, maar daarzijn geen absolute grenzen voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar denkt u dat wanneer iets vloeibaar is (zoals Van Dale beweert) dat het dan ook nat is? Ik vraag me af of dit wel klopt. Neem kwik, dit is vloeibaar. Maar is het ook nat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gevoelsmatig niet. Kwik hecht zich niet aan het oppervlak, in tegenstelling tot bijv. water of olie. Het hechten aan het oppervlak veroorzaakt het naate gevoel. Ik denk dat je in die richting je antwoord moet zoeken, maar het lijkt me meer een filosofische dan een natuurkundige kwestie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet het begrip "nat" niet al te streng nemen. Kwik is net als water bij atmosferische temperatuur vloeibaar, maar het is niet gebruikelijk om iets waar kwikdruppeltje aan kleven nat te noemen.
Nat is niet een geheel objectief begrip. Natuurlijk, als je in het dagelijks leven naar een object kijkt, dan zie je vrij gauw of het nat of droog is. Ook als je even voelt, kom je het te weten. Maar of iets nou nat is of droog is subjectief. 'Nat' is een soort idee of gedachte. Water is nat, omdat mensen het daarover over het algemeen eens zijn. Maar als je een object neemt, bijvoorbeeld een hand, dan bevat dat ook water. Nu de vraag:"Is de hand dan nat?" De meeste mensen zouden zeggen dat de hand droog is, maar als ze zouden voelen, zouden een aantal ook zeggen dat de hand nat is. De huid van de hand bevat een gehalte water en andere vloeistoffen. Die vloeistoffen worden als 'nat' en 'vochtig' gezien. Maar of de hand nou nat of droog is, is dus subjectief.
Er is dus ook niet een bepaald aantal watermoleculen aan te duiden om te bepalen wanneer iets nou nat is.

Als je je hand in een bakje olie dept, dan is die nadertijd nat en vochtig. Want mensen zijn het in het algemeen erover eens, dat de hand dan nat is.