van welke filosoof uit het oude Griekenland is de term 'tirannie van de meerderheid' afkomstig?

is dat Plato? of (later) Aristoteles?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
2.9K
Antoni
7 jaar geleden
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Tirannie_van_de_meerderheid worden ze beide genoemd, maar alleen een citaat van Aristoteles: "Op plaatsen waar de wetten niet soeverein zijn, daar krijgen volksleiders hun kans. Het volk wordt dan tot een alleenheerser, één persoon samengesteld uit velen, want de meerderheid is er soeverein, niet als individuen maar als collectief. ... zo'n volk ... streeft als elke alleenheerser naar alleenheerschappij, doordat het zich niet laat regeren door de wet. Het gaat trekken vertonen van een despoot ... de vorm van alleenheerschappij waarmee dit volksbewind te vergelijken is, is de tirannie." (Aristoteles, Politika 1292 a)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aristoteles verkondigde in zijn Politika dat een democratie de tirannie is van de meerderheid
Plato verkondigde dat iedere democratie uiteindelijk in een dictatuur eindigt, maar dat is iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je reactie is het juiste antwoord Antoni. Als jij het niet plaatst, zal ik het doen, als jij dat goedvindt.
Antoni
7 jaar geleden
@JoanDArc, wat mij betreft kan jij het antwoord plaatsen.

Antwoorden (1)

Aristoteles verkondigde in zijn Politika dat een democratie de tirannie is van de meerderheid
Plato verkondigde dat iedere democratie uiteindelijk in een dictatuur eindigt, maar dat is iets heel anders.
"Op plaatsen waar de wetten niet soeverein zijn, daar krijgen volksleiders hun kans. Het volk wordt dan tot een alleenheerser, één persoon samengesteld uit velen, want de meerderheid is er soeverein, niet als individuen maar als collectief. ... zo’n volk ... streeft als elke alleenheerser naar alleenheerschappij, doordat het zich niet laat regeren door de wet. Het gaat trekken vertonen van een despoot ... de vorm van alleenheerschappij waarmee dit volksbewind te vergelijken is, is de tirannie." (Aristoteles, Politika 1292 a)

Toegevoegd na 46 seconden:
Met dank aan Antoni

Toegevoegd na 1 uur:
De filosoof Alexis de Tocqueville (1805 – 1859) heeft deze uitspraak van Aristoteles verwoord in zijn werk De la démocratie en Amérique uit 1835. Hij beschrijft de moderne democratie in Amerika uit die tijd, die niet te vergelijken was met de Atheense democratie maar wel dezelfde gevolgen zou hebben. Alleenheersers kunnen misbruik maken van de aan hen toegekende macht, maar ook een volk dat aan de macht komt zal haar wil aan de minderheid opleggen.
Burggraaf De Tocqueville was een voorstander van democratie, maar voorspelde een gewelddadige strijd tussen partijen en de vooroordelen van de massa. Vooral zijn voorspelling dat afschaffing van de slavernij zou leiden tot een burgeroorlog kwam uit. De massa heeft zelden gelijk.
In het werk van Brian Danoff en Louie Joseph Hebert:
Alexis de Tocqueville and the Art of Democratic Statesmanship
Hfdst 3, Aristotle and Toqueville on Statesmanship,
wordt voor deze visie naar Aristoteles verwezen.

Socrates had weinig waardering voor de Atheense democratie, het parlement bestond alleen uit de elite, en Plato vond de democratische staatsvorm zwak omdat het bestuur zou berusten voor de mening van het volk (de onwetenden en mogelijke demagogen).
Aristoteles kwam uiteindelijk tot de conclusie dat democratie in tirannie van de meerderheid zal eindigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Prima antwoord!