waarom heeft iemand een vredesnaam een kaart gemaakt die op zijn kop staat. Dar is mijn eerste gedachte. Wel grappig ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ja?
Zelf vond ik het op een bepaalde manier schokkend. Je kan blijkbaar op heel andere manieren kijken naar iets. Voor zoiets gewoons als een wereldkaart komt dat extra hard aan. Want als je dit al anders kan bekijken, dan ook de kaart van Nederland, van een stad, etc. etc. van alles eigenlijk dus. Dat is bijzonder, vind ik.
Wie bepaalt eigenlijk hoe we naar iets kijken? En waarom? :)
Eerste gedachte: Hee een wereldkaart
Tweede gedachte: Hee hij staat op de kop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MMM...welk land of continent stelt zich hier centraal? Australie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat viel mij ook op. En dat Canada er zo gek uitziet...
Wat is het voordeel? tweede gedachte wellicht handig in de ISS?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste gedachte: een wereldkaart met mooie kleurtjes.
Tweede gedachte: de continenten zijn een tikje vervormd.
Derde gedachte: de kaart staat andersom dan wij gewend zijn.
Vierde gedachte: dat staat er ook duidelijk op: upside down world map.

Vijfde gedachte: niets mis mee, het enige bijzondere is dat wij niet gewend zijn er op die manier naar te kijken. Maar ons gebruik is feitelijk nergens op gebaseerd. We hadden net zo goed het zuiden boven kunnen zetten zoals op deze kaart, of het oosten boven, of het westen.

Op kaarten van Nederland wordt vaak een richting 5° ten oosten van het noorden bovenaan gezet - het noorden staat dan 5° naar links. Zijn we helemaal aan gewend, niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ik zag pas later dat het op zijn kop was.
toen ik het voor het eerst zag zag ik gewoon de werled eeuwen geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af waarom er staat "upside down"
en om een of andere reden lijkt rusland groter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste gedachte was 'De wereld staat op zijn kop'.
Wel grappig, zo'n dubbele gedachte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand moet zich wel erg verveeld hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kaart staat op zijn kop maar meestal staat Noord- en
Zuid Amerika links op de kaart (en zou hier dus omgedraaid rechts op de kaart ''moeten'' staan)
Typisch een kaart voor Down-Under volgens mij, waarbij
Australië en Nieuw Zeeland als basis gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, deze kaarten worden niet in Australië gebruikt.
Het is gewoon een australische novelty map.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mercator-projectie. Downunderup
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een doordenkertje : de wereld staat zo dikwijls onderste boven dat het wel eens gedrukt mocht worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Effe voor je gecorrigeerd :wink:
Sterk.
Dat Lesotho er niet opstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste gedachte is waarom de kaart op zijn kop staat. Als je in Australië woont dan loop je van ons af gezien op zijn kop. Australië ligt lager dan ons. Maar vanuit een Australiër bekeken zonder de voorkennis van de huidige globe kaarten ligt Europa net zo goed lager (dus beneden). In dat opzicht vind ik het een erg grappige kaart die alles in het juiste perspectief plaatst.

Het geeft goed de relativiteit van onze positie aan, want wat is boven en onder in de ruimte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht huh ?? Lijkt op een wereldkaart - wat klopt hier niet......ondersteboven, Australie in het midden.....ah !! Een Australische wereldkaart; zouden ze in the Great Down -Under inderdaad de wereld op zijn kop kunnen zien ?? Mmm, nee, ik denk dat het een grap is - maar wel een leuke. Waarom ? Omdat het feit dat we de wereld vooral kennen met het noorden naar boven en de nul-meridiaan in het midden, natuurlijk een zuiver kunstmatig gegeven is (tenslotte is het een bol die alle kanten opkan), dat zich echter zo in onze hersenen heeft ingeprent dat het bijna een andere wereld lijkt.

En dat duurde ongeveer 1 1/2 seconde.
Hij's leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1ste: Wat heb ik nu weer gebruikt?
2de: De kaart staat op zijn kop, niet ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1e gedachte: Wat een rare wereldkaart!
2e gedachte: Hé, dat is onze wereld op z'n kop!
3e gedachte: Humor!
4e gedachte: Dat wordt mijn nieuwe bureaubladachtergrond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest even goed kijken voor ik het doorhad.
Maar deze ziet er vrolijker uit dan die we gewend zijn.
Alles gaat meer omhoog, lijkt het.
En vooral Canada, dat doet mij denken aan een lachende Knorretje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja nu zie ik hem ook, leuk die Knor.
Ik zag natuurlijk gelijk dat ie op zijn kop staat als was het maar door de tekst die erin staat.
Twee dingen vallen me op. Europa staat niet in het midden zoals wij gewend zijn. Daarnaast vind ik Canada zo raar eruit zien. Ik heb even een beetje geknipt en geplakt. Zoals hieronder ziet het er al beter uit, maar dan nog vind ik Canada er vreemd hoog uit zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste gedachte: Huh??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht, waarom vraag je dat als het er in grote letters opstaat dat het het de wereld op zijn kop is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig, op naar Australie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou de wereld ook beter zijn als figuurlijk alles op zijn kop zou staan dat dacht ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé een wereldkaart op zn kop. Zo had ik hem nog nooit bekeken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé, die lieten ze een keer zien in Onder de tram(vara) met Claudia de Breij, Iets met dat vrouwen altijd de kaart ondersteboven lezen en dat ze dan dus de namen niet meer kunnen lezen. En dat er daarvoor een kaart ontwikkeld was, maar dat die kaar ook nog australisch was en australië dus in het midden ligt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, een wereld kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste gedachte: wereldkaart.
Tweede gedachte: wat ziet ie er raar uit!
Derde gedachte: oh, hij staat op z'n kop.

En ja, dan ga je er over nadenken dat je dingen op een hele andere manier kunt bekijken blijkbaar, en ga je daar verder over denken. Maar je eerste gedachte is dat dus blijkbaar niet, ook als ik de andere antwoorden zo lees.