Wat is het doel van een filosoof?

Ik was laatst op school in de les aan het filosoferen over van alles en nog wat, maar toen dacht ik: er zit eigenlijk al een hele filosofie achter het filosoferen zelf. Kunnen jullie mij helpen met een duidelijker beeld hierbij te schetsen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.9K

Antwoorden (3)

Hoewel je vraag zichzelf beantwoord (zie reactie) is een filosoof iemand die altijd buiten gebruikelijke kaders denk. Niet altijd met het doel om perse een schokkende waarheid boven tafel te denken, maar meer ter het benadrukking (is dat een woord?) van de eeuwige twijfel die wij als mens over ons bestaan en ontstaan zullen hebben.

Niemand kan 100% zeker zijn van iets, inclusief ik daar niet zeker van kan zijn. Een filosoof draagt hierbij het besef van de onwetendheid aan. Gevoelsmatig denk ik dat deze individuen middels de gedachte "je kan nooit een slechte vraag stellen" uiteindelijk proberen machthebbers en beleidsbepalers scherp te houden.

De vraag die je stelt is een erg filosofische vraag: en bevestigt dus de twijfel die er is in de mens. Veel mensen nemen filosofen voor lief, laten ze in een hoek lekker denken of respecteren ze. Je bent een ware filosoof als je ook de functie van het twijfelen, in twijfel trekt.

(Twijfelen is naast het niet durven nemen van beslissingen ook een respectvolle manier om het ergens niet mee eens te zijn). Lastig onderwerp. Veel succes!

Tip!: Lees "De wereld van Sofie". Als je geïnteresseerd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om zijn manier van denken en kijk op de werold te delen met de rest van de werold
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dingen ter discussie stellen, zeker dingen die moeilijker in een hokje te stoppen zijn, tussen het feitelijke, rekening houdende met variabelen.
Verder denken dan misschien gedaan is.