Voor mij bestaat toeval.
Er zijn mensen die vinden dat toeval niet bestaat en alles voorbestemd is.
Maar als ik vanmiddag boodschappen ga doen en ik kom daar een collega tegen, is dat voor mij puur toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het toeval bestaat niet. Net zomin dat jij deze vraag stelt, zit er een diepere bedoeling achter.
Dingen worden vaak op je pad gelegd met de bedoeling dat jij ze opmerkt, oppakt en zult ervaren.
Dit alles ter bevordering van je persoonlijke groei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het engelse woord voor toeval is coincidence, het tegelijkertijd zich voordoen van twee gebeurtenissan.

Dat komt voor, ja.
13 jaar geleden
Goh, toevallig he, dat we elkaar hier ontmoeten.
Nee, toeval is niet toevallig.
Het is met een reden op je pad gekomen. Al zie je die heel vaak pas veel later... en het waarom.
Alles heeft een reden. Het is niet zomaar...het is inderdaad gestuurd van bovenaf en de bedoeling dat iets zo gaat. Dat kan met van alles te maken hebben.
En tuurlijk zijn er ook gewone ontmoetingen met je buren of collega's. Waar niets achter hoeft te zitten. Als contacten tussen mensen weer goed moeten komen...dan kan dat op de meest vreemde manieren. Wat je zelf nooit had kunnen bedenken of voorspellen.
Ik kan je niet hierin laten geloven..dat hoeft ook niet. Dat mag je zelf gaan ondervinden zoals ik er ook zelf achter gekomen ben middels mijn eigen leven en ervaringen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I toeval

Zelfst. Naamw.

Meervoud van toeval

aanval van epilepsie

II toeval

Uitspraak: ˈtuvɑl
het -woord
Zelfst. Naamw.

gebeurtenis die je niet kunt voorzien
`Wat een toeval dat jij hier ook bent!`
`elkaar bij toeval tegenkomen`
niets aan het toeval overlaten (= alles zeer grondig voorbereiden en regelen)

in mogelijkheid 1, bestaat toeval zonder twijfel.

in mogelijkheid 2, bestaat het ook, zoals het hier word uitgelegd, een gebeurtenis die je niet kunt overzien.
dus toeval bestaat, in beide mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig wel! Het leven hangt aan elkaar van toevalligheden, dat maakt het leuk en onvoorspelbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat gebeurt heeft een oorzaak.
(Dat is niet hetzelfde als "een reden")
Wat we toeval noemen is als er meerdere dingen tegelijkertijd gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig bestaat toeval , althans ; dat wat wij toeval noemen : een niet noodzakelijkerwijs aanwezig causaal verband tussen twee totaal niet gerelateerde voorvallen. Zoals wij ook overal de neiging hebben vormen en gezichten in te zien. Wolken en vlekken bijvoorbeeld.

Stel je voor dat toeval NIET bestond en alles was voorbestemd ;dan zou je je hele leven op je luie gat kunnen blijven zitten tot de dingen die voor jou bestemd zijn langs je neus komen zeilen. Zo werkt dat dus niet. Het zou ook een bijzonder onsmakelijk tintje aan alle mogelijke religies geven : alle ellende, ziektes, dood en nare dingen die je overkomen waren voorbestemd, of, erger, heb je aan jezelf te danken. Je moet er maar mee kunnen leven, zeg….

Feitelijk is toeval gewoon een aangeboren instrument van onze waarneming, en omdat de wereld eigenlijk veel kleiner is dan we denken (en kansen vaak veel groter dan we inschatten) zitten daar frappante voorbeelden tussen soms.

Echter, de kans dat ik , Nederlands vrouw, 41, een keer spontaan besluit een weekend naar New York te gaan en daar een vriendin tegen het lijf loop die ik sinds de brugklas niet heb gezien, LIJKT misschien enorm toeval, maar toch is die kans vele vele malen groter dan wanneer ik haar zou tegenkomen op de noordpool of op de maan. Gewoon omdat de kans dat wij beiden ooit eens in ons leven in New York zullen komen bijna oneindig groot is (en die van die maan nihil), en dus de kans dat dat gelijktijdig is zeker veel meer dan 0.
Plak er nog één of twee leuke voorvallen aan vast (een liedje uit je gemeenschappelijke jeugd op de radio in het vliegtuig en een toevallig horen van haar voornaam twee dagen eerder, en een goedgelovige geest zal spreken van een oneindig onmogelijk toeval. Terwijl het tegendeel het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies Marleen. Dat onsmakelijke tintje in religie, zie je terug in India, in het in stand houden van het kastenstelsel. Ook helaas in Tibet, waar blinde kinderen tot voor kort niet geholpen werden omdat hun gebrek volgens Boeddhistisch karma hun eigen schuld was door iets slechts, uit een vorig leven.
Er is niets anders dan toeval., d.w.z. alle elementaire gebeurtenissen zijn toevals gebeurtenissen.

Gelukkig hebben de opstellers van religies nooit kunnen of willen begrijpen. in de tijd waarin zij leefden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij beweert dat er in alles een bedoeling schuilt, komt dat doordat jij het zo interpreteert. Hoe jij alles ervaart hangt helemaal van jou interpretatie van dat gebeuren af. Wanneer je dus beweert dat toeval niet bestaat, interpreteer je de gebeurtenissen, die deze gedachtengang tot gevolg hebben, enkel als zodanig dat het toeval voor jou niet bestaat. Daar er geen bewijs bestaat dat er een tweede bedoeling achter schuilt, verkies jij in dat geval enkel de gebeurtenis liever als niet-toevallig te omschrijven.
Het ligt dus aan iedereen om deze vraag voor zichzelf te beantwoorden, hoewel je ook zou kunnen zeggen dat zonder je eigen interpretatie, het maar een 'toevallige' gebeurtenis betreft. In die zin bestaat toeval wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het heel sec bekijkt bestaat toeval niet. Alles wat gebeurd gedraagt zich volgens bepaalde wetten. Als jij een munt omhoog gooit staat de uitkomst kop of munt al vast. Het wordt gedetermineerd door de wetten van de natuur. Het enige waar kans nog een plek lijkt te hebben is de kwantum mechanica. Maar wij leven niet op dat niveau. Zelfs acties die te maken hebben met inter subjectief handelen is niet verbonden aan toeval. Menselijk handelen wordt bepaald door afvurende neuronen. Voor iemand die oneindig slim is in alle data van het universum heeft bestaat er geen toeval. Alles staat vast. Maar het menselijke verstand en observatie vermogen is eindig. Wij kunnen niet alle variabelen uitrekenen. Daarom zou ik er voor willen pleiten dat wij toeval noemen hetgeen waarvan wij de variabelen niet kunnen voorspellen. Wij noemen het toeval maar strikt genomen bestaat dat helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is mijn punt de variabelen zijn niet te bevatten daarom kunnen noemen we dingen waarvan wij de uitkomst niet kunnen voorspellen toeval.
Maakt het uit of gebeurtenissen je al dan niet met een reden toevallen? Eigenlijk niet. Het is wat je ermee doet wat telt. Zelfs als er een betekenis achter zit, moet je er iets mee doen (op zijn minst erin geloven) opdat de situatie die betekenis voor jou krijgt. En of die betekenis er door goddelijke inbreng inkomt, of op het moment van het "toeval" ontstaat, maakt dus ook geen verschil, tenzij jij dat verschil maakt.

Maak het verschil zoals jij wil. Het is jouw vrije keuze! :-)

Een heel boeiend begrip waar ik al veel ervaring mee heb in mijn leven (ook lang voordat ik er bewust mee bezig was) is synchroniciteit. Zie de link hieronder voor uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niet uit hoe je het noemt, maar het bestaat... ik ben ooit eens om 4 uur 's nachts op een duits benzinestation een mede ouderraadslid van school tegengekomen, en kreeg in Oostzaan een keer een plattegrond van Haarlem voor m'n voeten gewaaid toen ik daarheen moest en daarover liep te piekeren, omdat ik er niet bekend was... Verder is er heel vaak in de aanbieding wat ik net wou eten, en als ik op mijn digitale wekker kijk is het heel vaak 20.20 uur, 22.22 uur of 23.23,uur.
Mijn jongste zoon is geboren op 02-02-1988 om 15.15 uur.
Toevallig allemaal hè, maar wel waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alles van te voren zou weten, dan zou toeval niet bestaan. Maar omdat je niet alles van te voren weet, bestaat toeval wel.