zijn er ook filosofen die er van overtuigd zijn dat kennis zowel aangeboren is als aangeleerd en ook kan voortkomen uit ervaring?

Ik ben nu een inleiding over psychologie aan het lezen en kom de verschillende theorieën tegen over hoe de mens kennis verwerft. Ik vroeg me af of er ook een filosoof is die denkt dat kennis alles is wat een mens doet, beleeft en meemaakt in zijn bestaan, naast het feit dat er ook aangeboren kennis is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
3.9K
erotisi
8 jaar geleden
Volgens mij had Kant de categorieën a priori zoals ruimte en tijd die al in de mens aanwezig waren en die structuren vormden de zintuigelijke prikkels die via de zintuigen binnen kwamen om informatie uit de buitenwereld maar als fenomenen gekend zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/A_priori
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ding_an_sich
Amadea
8 jaar geleden
Aangeboren? Dat kan alleen bij reïncarnatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hiermee doel ik op het nativisme, Amadea. En kijk ook naar het aangeboren taalvermogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar is taal'vermogen' ook kennis? Je kunt een talenknobbel hebben, als dat niet gestimuleerd wordt, hoe kan je dan kennis opdoen?. Dus ook taalkennis is m.i. in die zin niet aangeboren.
Amadea
8 jaar geleden
Precies, pieter1986. Iemand die doof is kan niet uit zichzelf gaan praten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toevallig ben ik doof en weet ik dat doven de taal net zo goed kunnen aanleren als horenden. Zij missen waarschijnlijk wel hun gehoor en zullen daarom langer doen over het aanleren van gesproken taal, maar hun visualiseringsvermogen is hier veel sterker. Bovendien kan je ook wel zeggen dat horend geboren mensen niet uit zichzelf gaan gebaren. Iedereen deelt de eigenschap en aanleg om taal te verwerven. De taal zit bij ons in de genen en gedachten en wordt alleen gevormd nadat het gestimuleerd wordt. Maar ook als er niet gesproken wordt is er taal. Communiceren deden ze in de oertijd ook al, het is iets wat altijd deels in het instinct blijft zitten. Maar nu heb ik dus nog steeds geen serieus antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Annepanne, Je vraag is of er filosofen zijn die ervan overtuigd zijn dat kennis enz enz.
Aangezien rationalisme en empirisme twee tegengestelde stromingen in de filosofie zijn, is er tot nu toe geen enkele filosoof die verkondigt dat kennis zowel aangeboren is als aangeleerd en ook kan voortkomen uit ervaring.
Mijn antwoord is een zeer serieuze benadering
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc Kant zit precies tussen het rationalisme en het empirisme in, hij heeft het dan ook over synthetische oordelen a priori

Antwoorden (1)

Het rationalisme is een filosofische stroming die uitgaat van het Idee dat de rede, het menselijk denkvermogen, de enige of voornaamste bron van kennis is.
Empirisme is een filosofische stroming waarin gesteld wordt dat kennis uit de ervaring voortkomt.
Volgens rationalistische denkers zoals de filosoof Descartes is kennis al in aanleg bij de geboorte aanwezig. Andere termen voor aangeboren kennis zijn aangeboren begrippen, ingeboren kennis/begrippen, innatisme, predeterminisme en nativisme.
Ook veel karaktertrekken en bepaalde eigenschappen zijn aangeboren, een klein gedeelte wordt iets aangepast. Muzikaliteit en creativiteit bv kan men wel ontwikkelen, maar zijn in beginsel aangeboren eigenschappen.
Een van de bestrijders van de leer der aangeboren begrippen was de empirische denker John Locke. Hij bestrijdt de theorie van ‘aangeboren ideeën’, het bewustzijn is een tabula rasa – een onbeschreven blad. De kennis is afkomstig uit combinaties van denkbeelden, die gebaseerd zijn op indrukken van de zintuiglijke waarneming.
Bij de filosoof Immanuel Kant botste op een moment zijn rationalistische denken met zijn nieuwe empirische denken en vond er een radicale ommekeer plaats van zijn filosofie.
Hij publiceert, na een zorgvuldige analyse, in zijn werk Kritiek der reinen Vernunft dat kennis ontstaat door ervaring maar dat wij onze ervaringen met ons verstand ordenen in bepaalde aangeboren (dus reeds voorgeprogrammeerde) structuren. Kant draait de zaak om en maakt de werkelijkheid ondergeschikt aan de mens of met andere woorden niet de werkelijkheid bepaald het resultaat van de menselijke waarneming maar de menselijke waarneming bepaalt de werkelijkheid.
Hij komt tot de conclusie dat Verlichting de bevrijding is van de mens uit de onmondigheid die hij aan zichzelf te wijten heeft.’ Kants motto is sapere aude - durf te denken -, maar tegelijk wijst hij op de grenzen van het verstand. Hij noemt deze revolutie van zijn wereldbeeld de ‘copernicaanse wending’.
Aangezien rationalisme en empirisch denken in de filosofie tegenstrijdig zijn zal geen enkele filosoof tot nog toe een theorie verkondigen dat kennis zowel aangeboren is als aangeleerd en ook kan voortkomen uit ervaring.