De Schelfzee (van het woord schelf dat bies, riet betekent) is de Bijbelse naam voor Rode Zee. Het woord is de vertaling van het Hebreeuwse woord Jom suf (Hebreeuws: יַם-סוּף ), dat dan ook met rietzee wordt vertaald. De benaming Rode Zee was al in gebruik bij de Grieken en Romeinen, doch haar oorsprong is onzeker. In de Griekse vertaling van het Oude Testament, de Septuaginta, wordt rode zee (eruthra thalassa) gebruikt. De naam Rode Zee kan ontleend zijn aan de weerspiegelingen van de rondom gelegen roodgranieten rotsformatie in het water of aan het rode koraal, dat bij laag water zichtbaar werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een zee van riet dus heeel veel bij elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens google afbeeldingen is het dit: (zie bron).

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier beschrijft iemand ook (zie 'het beste antwoord) wat de Rietzee is. http://www.goeievraag.nl/vraag/verhaal-mozes-zee-loopt-afgeleid.46711
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Rietzee is ook een synoniem voor de Rode Zee