Bestaat er keuze?

Of komt keuze voort uit onwetendheid. Sta je voor een splitsing van twee onbekende wegen, dan zou je kunnen kiezen nietwaar? Ken je een van beide of allebei, dan kun je toch niet kiezen, dan neem je toch de weg die je hebben moet. Dus alleen onwetendheid heeft een keuze?
Dus keuze laat zien dat je niet weet, omdat weten weet en derhalve niet kiest...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K

Het beste antwoord

Keuze bestaat niet...

Als je weet dan neem je dat wat je moet nemen...
Als je niet weet, dan gok je en dat is geen keuze...

dus KEUZE bestaat niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een keuze komt altijd voort uit een situatie waarbij meerdere mogelijkheden zijn. Het is hierbij niet van belang of je de beide mogelijkheden kent. Ken je namelijk beide keuzes en achterliggende gevolgen, dan kun je een 'weloverwogen' keuze maken. Als je ze allen niet kent, kun je een 'ondoordachte' keuze maken.

De keuze is er gelukkig altijd. Zelfs op een rechte weg is een keuze: ga ik door voorwaarts of sta ik stil of ga ik terug.

Overigens zou ik eerder zeggen dat onwetendheid je onthoudt van een keuze, aangezien je een keuze moet kennen (de keuze zelf) om hem te kunnen maken (ga ik links, begrip links, of rechts, begrip rechts). Indien ik niet weet dat ik een keuze kan maken: Ik weet niet dat er een rechts is of een links, zal ik deze niet maken.

Bewust zijn van een keuze is overigens op verschillende niveau's mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Keuze betekent dat je kunt kiezen tussen meerdere opties.
Wanneer jij al weet welke kant jij op moet gaan bij een splitsing, kun je nog steeds kiezen om die andere kant op te gaan. Ik sta nog steeds wel eens voor die exacte keuze, waarom niet een andere weg in slaan dan ik altijd doe.

Als wij alles zouden weten en geen keuzes hoeften te maken dan zouden we robots zijn zonder eigen mening, eigen ideeen en eigen waarden en normen.

Hopelijk kun je hier wat mee. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja keuze bestaat, zo lang niemand je dwingt kan je ook de verkeerde weg kiezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Keuze is afwegen ,beslissingen nemen op basis van ervaring, verschillende criteria of intuitief. Elke dag neem je kleine en grote beslissingen in het leven. Dus ja bewuste keuzes .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je niet weet waar je naartoe gaat, ga dan naar rechts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het juiste kiezen, dat is het probleem!
Ik maak bijna altijd de verkeerde keuze, het lijkt wel aangeboren.
Terwijl ik voel dat ik rechtsaf moet, ga ik links!
Gelukkig is er tomtom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zet een probleem neer dat eigenlijk een taalprobleem is.
Zoals je het stelt is het zwart/wit, weten/niet weten, maar het ligt genuanceerder. Wij weten nl. niets absoluut. Bij die kruising kan je wel denken dat je de weg kent, maar je kent hem niet. Je weet niet of hij niet buiten het zicht is opgebroken, of dat je ergens een lekke band krijgt of duizend euro vind. Het is een sterk gesimplificeerde werkelijkheid die je in je hoofd hanteert; dat moet een mens wel, want met alle denkbare mogelijkheden valt er helemaal geen keuze te maken.
Een mens maakt dus een keuze, hij weet alleen niet waaruit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
of je weet of je weet niet, meer is er niet