Wat maakt iets rechtvaardig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ultieme K vraag +1

Het beste antwoord

Dat hangt af van het type rechtvaardigheid volgens de indeling van Aristoteles:

- Publieke
- private
- persoonlijke
- Algemene
- vereffenende
- commutatieve
- distributieve
- vrijwillige (commutatieve) ruil
- onvrijwillige (retributieve) ruil.

Kortom, je vraag is nauwelijks te beantwoorden, maar ik ga het toch proberen...

Ik denk dat je over het algemeen kan spreken van rechtvaardigheid als belanghebbenden de lusten en lasten evenredig verdelen, zonder het algemeen belang te schaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind hem niet gek +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje, maar wel even afrekenen die +1 graag :-)

Andere antwoorden (9)

moeilijke vraag maar ik denk dat iets rechtvaardig is als het de heersende norm/waarde handhaaft en/of ongelijkheid, misdeling en etische waarden verdedigd of corrigeert....pff ik zit ff in een denk knoop. rechtvaardig is bij mij echt een gevoelswoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtvaardigheid speelt zich alleen af in je voorstellingsvermogen.

(Alfred Nobel)
14 jaar geleden
Goede en lastige vraag en ik moest er even over nadenken... maar ja, het is ook al laat ;)

In mijn eigen bewoordingen: het (overheersend positieve) gevoel dat bij twee (of meerdere) partijen achterblijft, al hadden beide van tevoren meer/andere wensen en verwachtingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets is rechtvaardig als het aan een bepaalde verwachting beantwoord. De bioloog Frans de Waal deed eens onderzoek bij chimpansees. Chimpansees kennen een cultuur waarin regelmatig voedsel gedeeld wordt. Een bedelend groepslid dat met lege handen blijft staan, protesteert luid en duidelijk - en gooit soms een driftaanval in de strijd. Hier werd een verwachting doorkruist, en eigenlijk ook: een norm overschreden. ( waarom ik niet en anderen wel?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets of iemand is rechtvaardig als hij consequent is in zijn waardeoordelen , ongeacht zijn godsdienst of cultuur of taal of ras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtvaardig is wanneer niet geldt 'the winner takes all'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtvaardig is het als de oorzaak past bij het gevolg en dat dan bij voortduring en met consistentie...

Toegevoegd op 06-06-2009 08:26:23
En wetten die constant veranderen kunnen dus nooit van rechtvaardigheid getuigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat leidt geen twijfel...
Een zo universeel mogelijk gevoel van deugdzaamheid, cultureel bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtvaardigheid is louter subjectief. Iets is dus rechtvaardig als het beantwoordt aan jouw gevoel voor rechtvaardigheid. Veel mensen gaan uit van bijvoorbeeld het idee dat iedereen gelijkwaardig is of dat iedereen het recht heeft zich te verdedigen tegen een aanklacht, maar misschien denk jij daar wel anders over. Of de doodstraf bijvoorbeeld rechtvaardig is, daar wordt verschillend over gedacht.