Waarom is 'Wat is liefde?' een filosofische vraag?

Toegevoegd na 32 seconden:
en wat heeft deze vraag te maken met de wijsgerige antropologie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
2.8K

Het beste antwoord

Omdat er geen exact antwoord op is te geven. Het heeft te maken met het wezen van de mens (w.a.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Liefde is een tijdelijk of blijvend afwijkend gedrag in de sociale omgang met anderen, dieren of dingen.
Het is niet te stoppen, niet te verklaren en niet te ontlopen.
Het is vaak het meest belangrijkste doel in ons leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle vragen waar proefondervindelijk geen antwoord op te vinden is is een filosofische vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt waarom 'Wat is liefde" en filosofische vraag is, maar het is helemaal niet een filosofische vraag, althans, er zijn maar weinig filosofen die zich daar heden ten dage mee bezig houden (ik schat 0).

Maar in principe kun je elke vraag op een filosofische manier benaderen en in die zin is de vraag een filosofische vraag als zij op een filosofische manier benaderd wordt.
13 jaar geleden
Je kan er heerlijk over filosoferen:

Wat is liefde? Liefde is een gevoel, iets wat recht uit je hart komt. Dat is wat iedereen weet, maar is er ook iemand die letterlijk kan uitleggen wat liefde is?
Liefde kan daarnaast ook nog in meer of mindere mate aanwezig zijn. Je voelt weinig liefde of veel liefde, sommige lopen over van liefde voor iemand. Maar hoe laat je iemand blijken dat je die liefde voelt. "Ik hou van jou" word te pas en te onpas gezegd, zou zomaar ongeloofwaardig kunnen overkomen. Ik vind je lief is dan weer geen uiting van liefde.

De liefde die je voelt voor je familie is weer anders dan de liefde die je voelt voor vrienden, dus wanneer weet je nou wat voor liefde je voelt? Wanneer voel je vriendschappelijke liefde en wanneer voel je romantische liefde?

Liefde is denk ik een van de weinige emoties die niet of nauwelijks te verwoorden is, het is een complexe emotie die je volledig van je stuk kan brengen en een emotie die je kan sterken. Liefde is alles maar tegelijkertijd ook niets.