Waar was je toen je geboren werd en waar ga je naar toe als je dood gaat ?

Het is een filosofische vraag. Een vraag die gaat over waar je vandaan kwam en waar je naar toe gaat.

Ik bedoelde inderdaad voordat je geboren werd.. niet toen je geboren werd ;)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
4K

Het beste antwoord

Wellicht dat doodgaan vooraf gaat aan geboren worden

Er is een boek verschenen "Eindeloos Bewustzijn" dat een wetenschappelijke benadering geeft over doodgaan en wat er is na dit leven. Het boek beschrijft onderzoeken die gedaan zijn met mensen met een "bijna dood ervaring (BDE)".

Bijna alle mensen met een BDE hebben een vergelijkbare ervaring (ongeacht hun geloofsovertuiging / Atheïst) die er in het kort op neer komt dat er iets is na de dood (over het algemeen mooi 98%). Echt heel interessant.

Vervolgens wordt ingegaan op een soort algemeen bewustzijn dat er zou bestaan.

Typisch is dat alle mensen (100%) met een BDE heel anders in het leven komen te staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

nou ik was in het ziekenhuis toen ik geboren werd, zo filosofisch is dat niet hoor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt zeker liever niet dat ik antwoord als ik persoonlijk denk dat je gewoon nergens was voor je geboren bent en ook gewoon nergens meer bent als je dood gaat?

Toch is dat mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben geboren in het ziekenhuis (net als Naatje) en als ik dood ga, word ik gecremeerd. Voor mij zit er niets tussen hemel en aarde. Ik leef en ga dood. Niets meer, niets minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vermoeden is dat het te vergelijken is met alle kringlopen. Zoals bv. water dat verdampt om regen te worden en uiteindelijk weer bij de bron terecht te komen.
Onderweg "voedt" je iets met je bestaan.
Maar dat is natuurlijk allemaal gokken he.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In aanvulling op het vorige antwoord:
1: Bij mijn moeder
2: Naar het kerkhof/crematorium.

Zo, opgelost. Volgende vraag!
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Je verwart filosofie met zweverigheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
DUH... dat weet zelfs een kind van 5 jaar. Lees de beschrijving.
Ik was bij mijn geboorte nog niet bewust van mijn bestaan, sommige culturen zeggen "nog niet aards". Als een portaal tussen twee dimensies.

Na mijn dood ga ik weer naar een andere dimensie dan de huidige.

Zo, stof tot discussie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je voor je geboren wordt in een verlichte alwetende staat zonder lichaam wat rondzoekt naar de beste vader en moeder voor een volgend leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan ik me helemaal in vinden.
Toen ik geboren werd was ik in het Wilhelmina Gasthuis. Als ik dood ga, ga ik nergens naar toe, of misschien naar het uitvaartcentrum?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als deel van het geheel zal mijn ziel terugkeren naar dat geheel (sommigen noemen dat God).
Mijn lichaam is "slechts" een transportmiddel dus dat laat Ik hier, verbrand of begraven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de pudding schieter van mijn vader..... hoop ik :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er geen 'ik' is om voor mijn geboorte of na mijn dood ergens te 'zijn'. Tijdens het leven bestaat dat 'ik' ook niet, maar heb ik de illusie dat dat wel zo is. Al was het maar omdat het een stuk makkelijker is om te spreken over 'ik' en 'mezelf' dan over 'dit lichaam met hersenen waar gedachtenprocessen in voorkomen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
van eicel en sperma verenigd tot as
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
deel 1 van de vraag; In mijn moeders warme buik. Daarvoor was ik geen prinses in een verlaten toren, geen stoere boerin in de 17e eeuw en ook geen Eva bij het onstaan van de wereld. In mijn ogen leef je maar één keer.

deel 2 van de vraag; Wanneer ik sterf zal ik vast voor zo'n poort komen te staan waar dan mijn familie mij op staat te wachten. Hun hoofden knikken ernstig nee. Dus waarschijnlijk wordt dat geen hemel voor mij..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mijn geboorte was ik een rups.
Nu ben ik ff een smurf, maar ik geef dat leven op om een vlinder te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar was ik toen ik geboren werd : In het ziekenhuis in Leiden.
Waar ga ik naar toe als ik dood ga : Naar mijn graf, en naar de hemel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor ik geboren werd ... Hmm waar ben je dan. Bedoelde je voor dat je moeder zwanger werd of tijdens de zwangerschap ?