Is deze zin een drogreden/sofisme? "Iedereen die rationeel denkt, kan niet anders dan tegen moorden zijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie
1.8K

Antwoorden (3)

Volgens mij wel. Er is geen inhoudelijke argumentatie maar de redenering lijkt te kloppen. Je zou hier van de onderstaande typen kunnen spreken:

Non sequitur (het volgt er niet uit); Een drogreden waarbij de spreker een mening of conclusie formuleert die logisch gezien niet uit de argumenten of premisse volgt

OF

Wensdenken (wishful thinking); Hier neemt men aan dat iets waar is, omdat met vurig hoopt dat het waar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een drogreden. Je weet namelijk niet zeker dat iemand ( wie is iemand, iedereen?) die rationeel denkt DUS tegen moorden is. Misschien is moorden, rationeel gezien juist soms heel erg nodig. Dit soort zinnen wordt heel veel gebruikt in redevoeringen en dan zit de hele zaal ja te knikken. Waarom? ze zijn zelf tegen moorden en vinden het een compliment als ze rationeel worden genoemd.
Als je iemand wilt paaien, zeg je altijd iets als: jij, als zinnig mens is het vast met me eens dat.... Bingo! En dan kijk je vast heel verbaasd op als de ander zegt: hoezo?
Met het woord hoezo kan je heel wat onliners onderuit halen. Wie is iedereen? Wat is zinnig? Wat is rationeel denken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een bewering en geen redenering. Het kan dus ook niet een drogredenering zijn....
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien een domme vraag, maar wat is dan precies het verschil tussen een bewering en een redenering?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de Wiki
==========================
Een redenering (gedachtegang, betoog) is het proces waarmee men op basis van een aantal argumenten, beweringen, premissen of axioma's tot een standpunt of conclusie komt. In de logica is een bewering een declaratieve zin die of waar of onwaar is.
==========================
Er wordt een conclusie getrokken dus het is een redenering. Het was een bewering geweest als er had gestaan "Iedereen die rationeel denkt,is tegen moorden", in plaats van "Iedereen die rationeel denkt, kan niet anders dan tegen moorden zijn". Dus het antwoord van rose is fout.
rose
10 jaar geleden
Nee, Mullog. De bewering "Iedereen die rationeel denkt,is tegen moorden" zegt logisch exact hetzelfde als "Iedereen die rationeel denkt, kan niet anders dan tegen moorden zijn". Als de tweede niet waar was zou de eerste dat ook niet zijn en andersom. Maar het zijn beide beweringen. Beide zijn het declaratieve zinnen en kunnen ze waar of onwaar zijn. Er wordt bij "Iedereen die rationeel denkt, kan niet anders dan tegen moorden zijn" geen conclusie ergens uit getrokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het daar niet mee eens, maar ik geef toe dat het verschil subtiel is. Vanwege de constructie "kan niet anders dan" is wensdenken in deze bewering mogelijk geworden. Dat is er niet als alleen "is" gebruikt wordt.
rose
10 jaar geleden
Ik heb geen idee wat je met 'wensdenken' exact bedoelt. Het is geen gangbaar logisch begrip.