Was Immanuel Kant een empirist of rationalist?

Ik heb onlangs verschillende dingen gelezen maar soms wordt Kant als een empirist aangeduid, soms als rationalist. Was hij een empirist met rationalistische trekken? Zo ja: hoe verzoende hij het empirisme en het rationalisme?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
7.1K

Het beste antwoord

Kant probeerde een tussenweg te vinden tussen het rationalisme, dus het gebruiken van het menselijke verstand en redeneren om aan kennis te komen, en het empirisme, dus het gebruiken van ervaringen om aan kennis te komen. Kant zorgde met zijn filosofie voor een revolutie, vóór Kant spraken filosofen over óf objecten óf over onze waarneming hiervan. Kant zei dat juist het punt waar deze twee elkaar ontmoeten van belang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Criticisme, genoemd naar het hoofdwerk van Immanuel Kant, De kritiek van de zuivere rede (1781), slaat een brug tussen empirisme en rationalisme. Hoe de werkelijkheid is weten wij niet en kunnen we niet weten. Zij verschijnt ons (empirisch) via de zintuigen, maar gefilterd en aangepast. Wij voegen aan de dingen de aspecten ruimte en tijd toe, zonder te weten of ruimte en tijd wel eigenschappen van de dingen zijn. Daarna gaat onze rede met de zintuiglijk verkregen informatie (rationeel) aan de slag. Ook de ratio voegt iets aan deze informatie toe, omdat zij werkt volgens wat Kant categorieën noemt, oftewel oordeelsvormen. Voorbeelden van deze categorieën of oordeelsvormen zijn eenheid, veelheid, realiteit, ontkenning, oorzaak-gevolg, noodzakelijkheid-toevalligheid enzovoort.