Erg geleerd.
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
scherp +1
Menno Lievers
Hans Radder
Peter Sloterdijk
Hugo Verbrugh
Ad Verbrugge
Roel Kuiper
Herman Dooyeweerd
Arno Groeneveld
Herman Philipse
Johannes Poortman
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Peter Sloterdijk is een duitser :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan je een combinatie van oude en nieuwe filosofen neerzetten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Peter Sloterdijk is van Duitse komaf waar staat Spinoza verreweg de meest belangrijke Nederlandse filosoof.
Moet Bas Haring daar niet bij? En Erasmus niet te vergeten!
Plaatje bij antwoord
15 jaar geleden
Nummer 1 is absoluut Spinoza
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, maar waarom. Leg dat eerst eens uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij was in staat om een zodanig gods- en mensbeeld neer te zetten dat ik, een overtuigd atheist, in staat werd gesteld om te 'geloven'. Zoals hij dat beschrijft, als je met die definities in je achterhoofd de oude religieuze teksten leest, dan krijgen ze inderdaad een veel diepere waarde. Dan zijn het niet alleen maar sprookjes. Terwijl je toch echt net zo atheistisch blijft (anti-kerkelijk) als je altijd al was.
Het geloof in een persoonlijke god, die ons als wat muizen in een bak bekijkt, ons beoordeeld en ons bestraft als we hem niet aanbidden, is uiteraard een sprookje en bangmakerij. Zie je god op Spinozistische wijze, dan wordt het een definitie-kwestie....ja als je dat bedoeld, zeg je dan, dan zie je overal om je heen alleen maar gods-bewijzen:):)
Zoveel echt goede Nederlandse filosofen zijn er nu ook weer niet. Als je het hebt over echt invloedrijke filosofen is er eigenlijk maar een filosoof die er toe doet en dat is Benedictus de spinoza. Hij is vooral bekend geworden om zijn aparte visie op god. God is volgens hem namelijk alles. Zijn stijl is erg systematisch erg helder. Zoals het een goede apriori filosoof betaamd eerst een aantal duidelijke definities vervolgens een aantal axioma's en hieruit valt zijn aparte filosofie af te lijden. Veel filosofen hebben naar hem gekeken voor inspiratie. Verder is hij een van de belangrijkste filosofen die ooit bestaan heeft en sommige mensen vinden hem de balngrijkste.

Vervolgens zou ik kiezen voor Gerard Bolland erg populair en probeerde het werk van Hegel te populariseren. vervolgens zou ik kiezen voor de op dit moment bekendste filosoof van Nederland namelijk Bas Haring hij heeft zijn eigen tv programma gemaakt en schrijft veel op het gebied van evolutieleer in de filosofie. Daarna wordt het moeilijk. Menno Lievers is al genoemd redacteur voor de revisor en vele werken op het gebied van ethiek en taal filosofie. Verder hebben we nog als belangrijke filosofen René Boomkens een belangrijke filosoof op het gebied van cultuur filosofie geïnspireerd door de werken van Walter Benjamin. Verder is Michiel Lezenberg een bekende filosoof die veel werken heeft gepubliceerd en een specialist op het gebied van Arabische filosofen en verder zou ik Chris Buskes ook in mijn lijstje opnemen. Een specialist op het gebied van de evolutionaire epistemologie(kennisleer)

mijn top 10 dus.
1. Spinoza
2. Niets
3. Niets
4. Niets
5. Bolland
6. Bas Haring
7. Menno Livers
8. René Boomkens
9. Michiel Lezenberg
10.Chris Buskes