Is uniek zijn ooit uniek geweest?

Mensen willen zich afzetten van de mainstream mode, leefwijze, massa-productie, gevestigde orde, et cetera. Verschillende beweegredenen kunnen ontevredenheid, leeftijd, maar ook uniek willen zijn. Zo zijn er vele mensen die uniek willen zijn. Is het dan wel uniek uniek te zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Het beste antwoord

De wens om uniek te zijn is niet uniek. Velen denken dat ze anders zijn, maar in wezen zijn we allemaal hetzelfde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelfde emoties en dezelfde drijfveren. Alleen wordt die door iedereen anders geuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja! ieder mens is namelijk altijd uniek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx Barts3cundo.
Nee, het is altijd zo geweest dat iedereen uniek is. Dat is dus nooit iets bijzonders geweest.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo is de geboorte van een kindje ook niet echt iets bijzonders, desalniettemin maken we er toch altijd weer een enorme ophef over. We hebben toch het gevoel dat we iets speciaals meemaken.
14 jaar geleden
Volgens mij waren Adam en Eva uniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gedachte uniek te willen zijn is inderdaad niet uniek, omdat zoveel mensen dit zelfde streven hebben. Uniek zijn is ook lastig met een wereldbevolking van 6,8 miljard mensen. Toch hebben de meeste mensen wel iets speciaals in zich.
14 jaar geleden
Ja hoor zeker!
De een is dik
De ander is dun
De een is prettig gestoord
en de ander saai
Hoe je ook bent of wat je ook doet
Geen enkel mens is perfect!
ieder mens heeft wel een foutje!
maar wat kan hij/zij daaraan
laat ieder mens in zijn/haar waarde
Ga nie meteen af op het uiterlijk,
misschien zit er onder
een mooi innerlijk!
wat heb jij liever een knappe bitch of een lelijke lieverd?
elk persoon apart is
uniek in zijn soort.
er bestaat maar een jij en een ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen willen niet echt uniek zijn, ze zoeken altijd een groep om bij te horen. Ze zetten zich af om zo een andere groep in te rollen.

Er zijn wel eigenlijk altijd mensen die eruit springen. Er was ooit zo'n programma op tv 'de stoel', of 'op de stoel' zoiets. Daar werden dat soort mensen geïnterviewd. Die mensen waren echt anders, uniek met hun eigen bijzondere hobby of leefwijze. bijzondere mensen, heel gewoon en heel bijzonder, de echtheid straalde er vanaf.

Uniek ben je wel in de zin van een unieke samenstelling van genen, voorkeuren, eigenaardigheden, zijn. Daarin zijn we allen uniek en dus niet zo erg uniek.

Toegevoegd na 2 minuten:
volgens mijn man was het paradijsvogels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens is uniek; in ziel, in karakter, in levenservaring, in ambities, in emoties, in denken, in doen, in wensen, in dromen, in herinneringen...

Dit maakt dat er over ieder mensenleven een interessant verhaal te vertellen is. Een verhaal dat ontstaat in het gewone leven van dag tot dag en slechts zelden in zijn geheel verteld wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is slechts sprake van 'uniciteit',
wanneer men zichzelf, of een ander,
als 'uniek' WIL zien;
als men geen 'uniciteit' meer WIL zien,
dan is 'uniek zijn' ooit geweest...
http://www.encyclo.nl/begrip/uniciteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat denk ik wel.Toen de allereerste cellen die de belofte van leven in zich droegen ontstonden.De vonk van het leven is uniek.Zo is ook elke bevruchting uniek omdat geen twee cellen ooit gelijk zijn.Elk leven is dus uniek.Elk spinnetje, wormpje, mensje is uniek.

Toegevoegd na 10 uur:
Duchantain je hebt gelijk, natuurlijk bestaan er identieke eicellen, ik liet me wat meeslepen in mijn eigen betoog.Een flater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehhh... je hebt dus wel twee cellen die gelijk kunnen zijn. Eicellen dan. Uiteindelijk kan het karakter het verschil maken, maar dat is in de cel nog niet waarneembaar.
Jazekewr. In de jaren 60 was uniek zijn echt uniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet uniek om uniek te zijn. Zolang er ook maar één ander iemand uniek is, dan is het niet meer uniek om uniek te zijn.

Uiteindelijk is iedereen uniek op zijn eigen manier, geen enkel persoon is hetzelfde. Echter wordt dit in de volsmond niet met uniek aangeduid. In de volksmond wordt uniek gezien als iets wat geen overeenkomsten heeft met de grootste groep. Iets wat in de minderheid valt, wordt gezien als iets unieks. Het moet anders zijn dan anders. De meeste mensen vertonen kudde gedrag, kopieer gedrag en lopen mee met dingen als mode grillen. Dit maakt je op dat moment niet uniek, omdat je op dat moment teveel overeenkomsten hebt met de grootste gros. Ongeacht dat je als individu eigenlijk wel uniek bent.

Uniek wordt bepaald op onderdelen en niet in zijn geheel. In zijn geheel is alles en iedereen uniek. Op bepaalde onderdelen niet. Je kunt in een bepaald onderdeel uniek zijn, als dat je onderscheidt van de grootste gros. Een voorbeeld. Er kunnen vazen worden geproduceerd in een grote oplage. De vaas in zijn geheel is dan niet uniek, aangezien er tal van deze vazen zijn. Maar elke vaas vertoond wel iets wat hem onderscheidt van de rest, hoe minimaal dan ook, dat maakt de vaas uniek. Mocht er echter een vaas tussen zitten die een groot verschil vertoond, bijv. een productie fout, dan maakt dat deze vaas al helemaal uniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uniek zijn vlgs het woordenboek: waarvan geen 2e exemplaar bestaat, gelijk is, [...].

En uniciteit is nog uniek hoor. Voorwaarde is wel dat de mens zichzelf durft te zijn en niet (bijvoorbeeld vanuit onzekerheid) een kopie wordt van de ander.

Er kunnen noch zoveel uiterlijkheden overeen komen, je kunt nog zoveel proberen op die andere te willen lijken (dat is een vorm van jezelf afwijzen), het is juist de bedoeling om vanuit onze uniciteit te leven.

Het is onze kracht (gave) die ons gelukkiger, en de wereld een stukje 'beter' maakt.