Hoe Nietzsche(de filosoof met de hamer) tegenover het christendom stond blijkt duidelijk uit zijn werk De Anti-Christ.
Het grootste bezwaar dat Nietzsche had tegen het christendom, was dat het de moraal omdraaide: De zwakkere moest heersen over de sterkere, terwijl volgens Nietzsche het omgekeerde natuurlijker en logischer was. "Heb je vijanden lief" was voor Nietzsche de omgekeerde wereld; een sterke persoonlijkheid versloeg juist zijn vijanden. En het was ook niet goed voor het nageslacht. Darwin had toen nog niets gepubliceerd over zijn "naturel selection", "survival of the fittest" enz.
Als je de overpeinzingen van Frans van Dongen leest Over Nietzsche en de christelijke moraal kun je je een aardig beeld vormen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@manmakker, er stond een bron is van een vorig antwoord. Deze pagina slaat soms op hol.
Frans van Dongen wordt beschouwd als een extreem linkse atheïst. Geboren in Rotterdam (1952), Oprichter van de ASP, een kleine club van extreem linkse atheïsten die zich erop richt om Nederland en vooral de Nederlandse wetgeving te seculariseren.
Schreef het boek "God Bestaat Niet - de Filosofie van het Atheïsme" Zou uitgegeven worden bij "De papieren tijger".
http://www.papierentijger.org/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Je geeft ook iets aan over Darwin en Nietzsche. Darwin heeft toch wel degelijk eerder zijn werk gepubliceerd, klopt het daarom wel wat je aangeeft in je antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is Van Dongen die het schrijft, maar ...

Survival of the fittest is een term bedacht door Spencer nadat hij het boek Oorsprong der soorten van Darwin had gelezen. Was omstreeks 1860. Pas in de vijfde druk in 1869 nam Darwin de term over.
Het kan heel goed zijn dat Nietzsche zijn theorie al bedacht had, nog voordat het boek in Duitsland werd gepubliceerd. Het ging rondom die jaren allemaal wat langzamer. Het is vaker gebeurd dat filosofen en wetenschappers onafhankelijk en ver verwijderd van elkaar hetzelfde bedachten.

Andere antwoorden (1)

In de lijn van Nietzsches tendentiële hang naar een rationalistische houding in Morgenröthe, probeert hij om het christendom, een belangrijk object van zijn kritiek, af te doen als een zaak van emoties. Het christendom zou emotionele strategieën gebruiken om zijn invloed groter te maken en allerlei vertegenwoordigers van het christendom, alsook christelijke inhouden en praktijken zouden pathologisch van aard zijn. Criminalisering en pathologisering zijn steeds de twee belangrijkste middelen om een tegenstander te discrediteren. De pathologie is de meer moderne, schijnbaar geweldloze variant hiervan