Is er een verband tussen geluk en gelukkig?

Is er een verband tussen geluk (situaties die positief voor je uitvallen en gelukkig zijn (een algeheel gevoel/staat). Zo ja, wat is dit verband?

Weet jij het antwoord?

/2500

Alle mensen streven ernaar, zo ook ik om gelukkig te zijn. Als je schatrijk bent hoef je nog niet gelukkig te zijn, en ik op mijn ziekbed is dat wel. Hoe is dit mogelijk? Hoe meer je gefixeerd bent om onder alle omstandigheden gelukkig te zijn, des te minder wordt je dat. Dit wist de Chinese wijze Chuang Tzu al, die zei: Geluk is de afwezigheid van het streven naar geluk.Je bent pas echt gelukkig op het moment waarop je in harmonie bent met jezelf, waarop jij jezelf kunt vergeten. Je streeft dan nergens naar. Je bent er eenvoudigweg. Je bent vrij van alle dwang, van alle druk om iets te bereiken. Tegenwoordig verschijnen veel boeken over geluk. Ik heb de indruk dat heden veel mensen ongelukkiger zijn als voorheen. Het zoeken naar geluk is één van de hoofdoorzaken van ongeluk. Veel mensen denken dat ze zelf kunnen zorgen voor hun geluk of het ergens vinden op een mooie reis, in een wellness-weekend of enorme sport prestatie`s, successen in zaken doe. Maar geluk moet je niet ergens buiten jezelf zoeken het is al in je. Je hoeft er alleen maar naar binnen te kijken en daar al jerijkdom van je ziel ontdekken. Het is als ik ja zeg tegen mijzelf, wanneer ik echt dankbaar ben voor mijn leven en voor duizend kleine dingen die ik dagelijks cadeau krijg. Ik ben ernstig ziek op een ziekbed., maar heb de tijd voorhet kijken in m`n tuin, de liefde van mijn gezin, de liefde en warmte van goede vrienden, voor de zorg die ik krijg. Als ik ziek zijn mag beschouwen als ongeluk, dan ben ik er heel gelukkig mee geworden. Pijn en verdriet nemen af als ik mijn geluks momenten ervaar, en ben dankbaar dat ik nog leef. Ik ben geen gelukzoeker, want ik ben al gelukkig. Geluk is er al het zit in je.Addy

ik weet dat niet hoor

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100