Is er een verband tussen geluk en gelukkig?

Is er een verband tussen geluk (situaties die positief voor je uitvallen en gelukkig zijn (een algeheel gevoel/staat). Zo ja, wat is dit verband?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K

Het beste antwoord

Jazeker, als het je lukt dan ben je gelukkig... Het woord zegt het al: Ge-LUK-KIG... Het lukt je als je gelukkig bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik denk dat het los staat van elkaar. Ik heb voor mij de allermooiste baan van de wereld, dat heb ik gekregen door geluk. Maar ik ben pas echt gelukkig als ik lekker het weekend niet hoef te werken. Nog gelukkiger ben ik als ik denk dat mijn moeder er nog is, en dat ik zo'n leuke vriend heb.
Ongeluk is dat ik mijn fietssleutel niet kan vinden en dan te laat kom, ongelukkig zijn is wanneer ik besef dat aan al het geluk dat ik in deze wereld krijg een einde komt.
Goeie vraag! Ik besef me nu nog meer hoe gelukkig ik ben! (Ik mag nog niet stemmen..maar wat mij betreft: thumbs up!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geluk is kortstondig (genieten van iets)

gelukkig is langer (je bent blij met iets in je leven)

een hoop geluk kan je gelukkig maken, maar het mooiste is natuurlijk als je gelukkig bent een geen geluk meer nodig hebt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gelukkig bent en lekker in je vel zit, zul je eerder het gevoel hebben, dat je ergens geluk mee hebt. Dat zaken positief voor je uitgevallen zijn dus.

Ter vergelijking, als je depri bent, heb je bijkans de hoofdprijs nodig van de lotto, om een beetje opgevrolijkt te worden, terwijl als je toch al gelukkig was, je waarschijnlijk al een gat in de lucht zou springen bij een meevallertje van 100 euro.
14 jaar geleden
Geluk heb of krijg je.
Gelukkig zijn is een gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je enkel van geluk gelukkig voelt, ben je het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, tenminste, als ik je goed begrijp bedoel je geluk in de zin van 'geluk hebben' en niet in de zin van 'geluk voelen'.

In de eerste betekenis is geluk synoniem met mazzel en heeft niets met emoties en gevoelens te maken, waar gelukkig, als in gelukkig zijn en je gelukkig voelen, dat wel heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergelijk ook het engelse 'being lucky' vs 'being happy'.
14 jaar geleden
Geluk heb je als je bijvoorbeeld ergens goed vanaf komt,bijvoorbeeld je rijdt in je auto en er steekt net iemand voor je over dat je nog net optijd kon remmen.Jullie beide hebben dan geluk. Gelukkig zijn/ voelen is een moment, dat je bijvoorbeeld een heerlijk gevoel hebt met iemand waar je graag bent. Bij voorbeeld bij een strandwandeling met je geliefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle mensen streven ernaar, zo ook ik om gelukkig te zijn. Als je schatrijk bent hoef je nog niet gelukkig te zijn, en ik op mijn ziekbed is dat wel. Hoe is dit mogelijk? Hoe meer je gefixeerd bent om onder alle omstandigheden gelukkig te zijn, des te minder wordt je dat. Dit wist de Chinese wijze Chuang Tzu al, die zei: Geluk is de afwezigheid van het streven naar geluk.Je bent pas echt gelukkig op het moment waarop je in harmonie bent met jezelf, waarop jij jezelf kunt vergeten. Je streeft dan nergens naar. Je bent er eenvoudigweg. Je bent vrij van alle dwang, van alle druk om iets te bereiken. Tegenwoordig verschijnen veel boeken over geluk. Ik heb de indruk dat heden veel mensen ongelukkiger zijn als voorheen. Het zoeken naar geluk is één van de hoofdoorzaken van ongeluk. Veel mensen denken dat ze zelf kunnen zorgen voor hun geluk of het ergens vinden op een mooie reis, in een wellness-weekend of enorme sport prestatie`s, successen in zaken doe. Maar geluk moet je niet ergens buiten jezelf zoeken het is al in je. Je hoeft er alleen maar naar binnen te kijken en daar al jerijkdom van je ziel ontdekken. Het is als ik ja zeg tegen mijzelf, wanneer ik echt dankbaar ben voor mijn leven en voor duizend kleine dingen die ik dagelijks cadeau krijg. Ik ben ernstig ziek op een ziekbed., maar heb de tijd voorhet kijken in m`n tuin, de liefde van mijn gezin, de liefde en warmte van goede vrienden, voor de zorg die ik krijg. Als ik ziek zijn mag beschouwen als ongeluk, dan ben ik er heel gelukkig mee geworden. Pijn en verdriet nemen af als ik mijn geluks momenten ervaar, en ben dankbaar dat ik nog leef. Ik ben geen gelukzoeker, want ik ben al gelukkig. Geluk is er al het zit in je.Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet dat niet hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit vele onderzoeken die er in de wereld zijn gedaan is gebleken dat mensen met een relatie over het algemeen gelukkiger zijn dan mensen die alleenstaand zijn. Hoe zou dit toch komen?

De onderzoeken die er gedaan zijn is gebeurd door een grote groep mensen (zomaar uitgekozen, zonder enig verband) te ondervragen over hun leven en of ze er gelukkig mee zijn. Degene die nog niet wettelijk gehuwd zijn maar wel samen en homoseksuele vallen ook onder samen zijn. Wat ook blijkt uit onderzoeken is dat mensen uit de groep alleenstaande degene die net een scheiding achter de rug hebben het ongelukkigst van allemaal zijn. Daarna komen de verweduwde en het meest gelukkig van de alleenstaande zijn de nooit gehuwden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geluk is een gunsige onverwachte gebeurtenis of vrolijk zijn.
gelukkig ispresies hetzelfdeze kunnen bijde 2 dingen betekenen.
dus, ja er is een verband voor zover ik het weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen enkel verband tussen deze twee.